۱۰+ ۱ نکته حیاتی برای ساخت یک برند به یاد ماندنی

ساخت برند در حوزه تجارت الکترونیک
تصویری که در ذهن افرادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با تجارت الکترونیک شما ارتباط برقرار کرده‌اند ایجاد می‌شود، تعیین کننده میزان تاثیر برند شماست. بنابراین، وجود برند تجاری برای داشتن کنترل حداکثری بر نحوه درک مردم از کسب‌وکار شما اهمیت دارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

کسب‌وکارهای آنلاین در سراسر دنیا پس از دسترسی آسان‌تر به اینترنت، از فرصت‌های زیادی برای گسترش تجارت‌شان بهره‌مند شدند. تغییرات چشمگیری که این روزها در خریدهای آنلاین رخ داده نیز باعث پیشرفت این کسب‌وکارها شده و آمارها نشان می‌دهد که امروزه به طور متوسط بیش از ۳.۴ میلیارد کاربر تجارت الکترونیک در دنیا وجود دارد و میزان فروشی بیش از ۴.۲ تریلیون دلار در این حوزه صورت می‌گیرد.

باید به یاد داشته باشید که افزایش فرصت‌ها، همچنین به معنای افزایش رقابت است که می‌تواند در موفقیت کسب‌وکارهای جدید در حوزه تجارت الکترونیک فاکتور تعیین کننده‌ای باشد. ارائه خدمات به مشتری در سطح بالا، قیمت رقابتی و اجرای موثر و بهینه سفارشات، همه بخشی از توقعات مشتریان امروزی هستند. بنابراین، به عنوان صاحب یک تجارت الکترونیک باید با تمرکز بر برندسازی، کسب‌وکار خود را در ذهن مشتری ثبت و مزیت رقابتی ایجاد کنید.

چرا برندسازی برای مشاغل تجارت الکترونیک مهم است؟

کسب‌وکار شما به طور کامل در برندی که به بازار عرضه می‌کنید، خلاصه می‌شود. برند در برگیرنده تمام جوانب کسب‌وکار شما از جمله سبک بصری، شخصیت برند و حتی نحوه ارتباط تیم‌های خدمات مشتری شماست. این موارد همگی جزء عواملی هستند که برند شما را از سایر برند‌های تجارت الکترونیک متمایز می‌کنند. سال‌ها قبل از جهانی شدن اینترنت، کلمه “آمازون” برای اکثر مردم تنها یادآور جنگل‌های بارانی بود اما امروزه وقتی این کلمه را می‌شنوید، اولین چیزی که در ذهن شما می‌آید، برند خرید و فروش اینترنتی آمازون است.

تصویری که در ذهن افرادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با تجارت الکترونیک شما ارتباط برقرار کرده‌اند ایجاد می‌شود، تعیین کننده میزان تاثیر برند شماست. بنابراین، وجود برند تجاری برای داشتن کنترل حداکثری بر نحوه درک مردم از کسب‌وکار شما اهمیت دارد. بدون داشتن یک برند، کسب‌وکار شما کاملا وابسته به مشتریان و اشخاص ثالثی است که کسب‌و‌کار شما را به دیگران معرفی می‌کنند.

ایجاد یک برند موثر در کسب‌وکارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک نه تنها برای ورود به بازار بلکه برای پایداری کسب‌وکار در بازار نیز مهم است زیرا در کنار خدماتی که ارائه می‌دهید، با گذر زمان برند شما جایگاه‌تان را در بازار رقابتی تجارت الکترونیک تقویت می‌کند.

چگونه باید برند تجارت الکترونیک خود را بسازیم؟

روش‌های بی‌شماری وجود دارد که می‌توانیم از طریق آن‌ها نام تجاری و برند کسب‌وکار خود را ایجاد کنیم. با این حال، در این بخش به بررسی ۱۱ نکته که برای انواع کسب‌وکارهای این حوزه قابل اجرا هستند می‌پردازیم. صرف نظر از نوع کسب‌وکار الکترونیکی که دارید، می‌توانید به این ۱۰ نکته اعتماد کنید تا یک برند تجاری قوی برای خود بسازید.

۱- برند خود را مشخص کنید

برند شما چیست؟ یا به بیانی دیگر دیدن کدام اجزای بصری برای مشتریان تداعی‌کننده برند شماست؟ این اجزا عناصری هستند که در وب‌سایت، تبلیغات، امضای ایمیل و هر جای دیگری که برند شما باید حضور داشته باشد، وجود دارند. در ادامه به بررسی عواملی می‌پردازیم که در هنگام تعیین برند خود باید به آن توجه کنید.

  • ● ایجاد برند

اولین چیزی که باید انتخاب کنید نام برند است. این نام می‌تواند مرتبط با کسب‌وکار مبتنی بر تجارت الکترونیک شما یا فقط نام تجاری فعلی شما باشد. هر نامی که انتخاب می‌کنید، از ۳ قانون زیر پیروی کند:

۱- کوتاه باشد

نام برند خود را کوتاه نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که کل نام را در کوتاه‌ترین تعداد هجا، صرف نظر از تعداد کلماتی که استفاده می‌شود، نگه دارید. نام برند شما هرچه سریع‌تر تلفظ شود، بیشتر در ذهن مشتریان می‌ماند و راحت‌تر کسب‌وکار شما را تداعی می‌کند.

۲- موفقیت در سادگی است

به یک نام بسیار ساده فکر کنید. به یاد داشته باشید، نام تجاری شما باید برای همه افراد از هر قشر و گروهی قابل فهم باشد.

۳- نام برند شما باید معقول باشد

بسیاری از افراد از پیشینه‌ها، قومیت‌ها، مذاهب و گروه‌های اجتماعی مختلف قرار است برند شما را بشنوند و آن را به خاطر بسپارند. اگر می‌خواهید حداکثر موفقیت را داشته باشید، بهتر است نامی را در نظر بگیرید که برای اکثر گروه‌های مصرف‌کننده معقول باشد.

  • ● ایجاد لوگوی برند

آیا می‌توانید کمپانی اپل را بدون لوگوی معروف سیب گاز زده آن تصور کنید؟ هیچکس نمی‌تواند. نام برند و لوگو در کنار هم برای هر مصرف‌کننده‌ای مجسم‌کننده آن کسب‌وکار است. نام‌ها و لوگوها، تعیین‌کننده احساسی هستند که مشتریان، به‌ویژه مشتریان جدید، به‌طور ناخودآگاه درباره کسب‌و‌کار شما خواهند داشت.

تمام نکاتی که در مورد انتخاب نام برند به آن اشاره کردیم، در طراحی لوگو نیز صادق است. علاوه بر آن‌ها، شما باید به عوامل اساسی دیگری هم دقت کنید:

۱- انتخاب رنگ لوگو

طیف رنگی که می‌خواهید برای لوگوی خود انتخاب کنید چیست؟ در هنگام طراحی لوگو باید نسبت به تاثیرات مختلفی که رنگ‌ها بر روان افراد می‌گذارند، آگاه باشید. این موضوع مورد توجه اکثر برند‌های موفق و مطرح دنیا قرار دارد.

فارغ از اینکه چه طیف رنگی را برای لوگوی خود انتخاب می‌کنید، باید آن را به طور کامل مطالعه کرده تا بتوانید با در نظر گرفتن تاثیرات رنگ‌ها، یک تصمیم عاقلانه بگیرید. به دلیل ماهیت انسان‌ها و نحوه درک رنگ‌ها توسط ما، ترکیب‌بندی رنگ لوگوی شما یکی از عوامل تعیین‌کننده در موفقیت برندتان خواهد بود.

۲- تایپوگرافی لوگو

حتی اگر لوگوی شما فقط یک حرف از نام تجاری‌تان را در بر بگیرد، باید عمیقا به این فکر کنید که می‌خواهید از کدام فونت استفاده کنید. اکثر برندها از بین فونت‌های موجود، یکی را بر اساس ترجیح خود انتخاب می‌کنند که می‌تواند ایده خوبی برای لوگوی برند شما باشد. گاهی نیاز است برای لوگوی خود فونتی طراحی کنید که توسط یک طراح گرافیک مسلط به تایپوگرافی انجام خواهد شد.

۳- ادغام لوگو و نام

لوگوی شما باید منحصر به فرد و به تنهایی تداعی‌کننده برندتان باشد. با این حال، شما باید در نظر داشته باشید که این لوگو چگونه در کنار نام برند شما قرار خواهد گرفت. آیا لوگوی شما قرار است باز طراحی از نام برند باشد؟ یا نمادی که در کنار نام قرار خواهد گرفت؟

به طور کلی، عاقلانه‌ترین تصمیم این است با لوگویی شروع کنید که نام برند شما را بازنمایی کند. به ویژه به عنوان یک کسب و کار جوان و نوپا، احتمال دارد مشتریان به سادگی شما را نشناسند و وجود ارتباط بین لوگو و نام برند باعث می‌شود کسب‌وکار شما با یک تصویر خاص در ذهن مشتریان تداعی شود. شما همیشه می‌توانید لوگوی خود را همگام با پیشرفت کسب‌وکارتان بهبود دهید. تکامل لوگوی استارباکس مثال بسیار خوبی از ایجاد تغییر در لوگو برند‌هاست.

۴- سازگاری لوگو

یک لوگو باید در همه سیستم‌عامل‌ها و پلتفرم‌ها، مانند تلفن‌همراه، تبلت‌، رایانه‌، لپ‌تاپ، سربرگ، پوستر یا هر پلتفرم دیگری یکسان باشد. نسبت ابعاد لوگوی شما و فونتی که برای آن انتخاب می‌کنید باید در همه سیستم‌عامل‌ها هم‌اندازه و ثابت باشد.

همین امر در مورد طیف رنگی لوگو نیز صدق می‌کند. از هر پالت رنگی که استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که این رنگ‌ها در همه جا یکسان به نظر برسد. حتی استفاده از سایه‌های نزدیک به رنگ اصلی یا تغییر بسیار کم در ابعاد، می‌تواند بلافاصله اعتبار برند شما را مختل کند.

ناسازگاری لوگو یک احساس بی‌اعتمادی ناخودآگاه در ذهن مصرف‌کننده باقی می‌گذارد. بنابراین قبل از انتشار باید انتخاب‌های طراحی خود را عمیقا در نظر بگیرید. علاوه بر این، باید اطمینان حاصل کنید که لوگو با همان کیفیت اولیه بارگذاری و چاپ می‌شود.

۵- تست لوگو

یک راه خوب برای آزمایش ثبات، آپلود آزمایشی لوگو در همه پلتفرم‌های دیجیتالی به همراه چاپ پوستر و کاغذ با کیفیت بالاست. کوچک‌ترین مغایرت‌ و یا تغییرات در نسخه‌های دیجیتالی و فیزیکی را کاملا بررسی کنید.

با این حال، تست لوگو یک فرایند دقیق بررسی است که چندین عامل فنی دیگر مانند ایجاد لوگو برای فضاهای رنگی متنوع مانند RGB و CMYK  را در نظر می‌گیرد. از آنجا که یادگیری و استفاده از این عناصر نیاز به تخصص بالایی دارد، فرایند تست لوگو بهتر است با کمک یک گرافیست حرفه‌ای یا یک طراح لوگو انجام شود.

  • ● شعار و اسلوگان منحصر به فرد خود را ایجاد کنید

فارغ از خدماتی که کسب‌وکار شما ارائه می‌دهد باید چیز دیگری نیز برای متقاعد کردن مشتریان امروزی به آن‌ها ارائه دهید. یک تصویر، موضوع، مفهوم یا هر چیزی که از نظر احساسی با مخاطبان شما ارتباط برقرار کند می‌تواند در متقاعد کردن مشتریان موثر باشد. اینجاست که شعار و اسلوگان مطرح می‌شود. این شعار لزوما نباید مربوط به تجارت الکترونیک باشد. شعارهای “فقط انجامش بده[1]” نایک[2] یا “درب خوشحالی را باز کن[3]” کوکاکولا شعارهایی هستند که لزوما به نوع کسب‌و‌کار آنها مربوط نمی‌شود اما در ذهن مشتریان به خوبی می‌ماند و تاثیر مثبتی روی آن‌ها می‌گذارد. انتخاب شعارهایی که همه می‌توانند به نوعی با آن احساس هم‌ذات پنداری کنند می‌تواند به موفقیت برند شما کمک کند. با این حال، انتخاب شعارهایی که مستقیما به تجارت الکترونیک مربوط می‌شود نیز ایده بدی نیست. “خرید هوشمندانه، زندگی بهتر[4]” علی‌اکسپرس[5] نمونه خوبی از این موارد است. هر شعاری که می‌سازید، به یاد داشته باشید که آن را محدود به زمان خاصی نکنید تا بتواند در آینده نیز برندتان را به خوبی بازنمایی کند.

برند‌ها، لوگوها و شعارها، سه عاملی هستند که اکثر مشاغل موفق معمولا آنها را تغییر نمی‌دهند. این‌ها اصول اولیه تجارت الکترونیک هستند و به همین دلیل شما باید آن‌ها را عاقلانه انتخاب کنید و هر یک را همگام با هم بهبود دهید.

۲- مخاطبان هدف خود را مشخص کنید

به عنوان یک تجارت الکترونیک، ممکن است این فکر وسوسه‌کننده به سراغ‌تان بیابد که تمام کسانی که به اینترنت دسترسی دارند مخاطبان هدف شما هستند. این تصور بیش از اندازه خوش‌بینانه است و می‌تواند کسب‌وکار شما را به دردسر بیندازد.

Boden نمونه‌ای از یک برند تجاری است که کسب‌وکار خود را بر اساس یک گروه مخاطب هدف بنا کرده است. این برند خود را به عنوان یک خط تولید پوشاک که به تولید پایدار و اخلاقیات پایبند است، تعریف می‌کند. این تعریف به آنها کمک می‌کند تا گروه خاصی از مشتریان، یعنی افراد علاقه‌مند به لباس‌های سازگار با محیط زیست را هدف قرار دهند. اگرچه ممکن است برای مصرف‌کنندگانی که دغدغه حفظ محیط زیست را ندارند، اشاره به چنین موضوعی تفاوتی ایجاد نکند، اما داشتن مشتریان متعهد، تاثیر قابل توجهی در سهم بازار این برند خواهد داشت.

  • ● تعریف بازار هدف به انتخاب نام برند شما کمک می‌کند

اگر تجارت الکترونیک شما یک تجارت مبتنی بر فناوری است، باید به دنبال مخاطبانی باشید که به طور ویژه علاقه‌مند به حوزه فعالیت شما باشند. برای مثال افراد علاقه‌مند به بازی‌های رایانه‌ای به طور کلی جامعه هدف قابل دسترس‌تری نسبت به علاقه‌مندان به تکنولوژی هستند. برای جذب این گروه از افراد شما می‌توانید نام برند خود را برگرفته از نام بازی‌ها یا فناوری‌های اداری بسازید.

شما همیشه می‌توانید خدمات یا محصولات خود را در آینده گسترش دهید پس نگران محدود کردن مخاطبان هدف خود نباشید. علاوه بر این، مشخص کردن مخاطبان مورد نظر، به کسب اطلاعات از موقعیت و مشخصات جمعیت مصرف‌کنندگان بالقوه کسب‌وکار شما کمک می‌کند که این کار به نوبه خود نقش مهمی در توسعه تجارت شما خواهد داشت.

۳- مزایای کلیدی برند خود را بیان کنید

شما چه مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبای خود دارید؟ مشتریان با انتخاب شما چه مزایایی دریافت خواهند کرد؟ پاسخ به این سوال‌ها تنها یکی از راه‌های بیان مزیت استراتژیک شماست؛ مزایای واضحی که اطمینان می‌دهد کسب‌وکار شما برای مشتریان فراتر از کسب‌وکارهای معمول باشد.

عموما ارائه تخفیف و قیمت‌گذاری بهینه برای اکثر کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک جدید ضروری است. همچنین می‌توانید امکاناتی مانند ارائه تحویل سریع با هزینه کمتر یا ارائه تخفیف اضافی برای مشتریان همیشگی را در لیست خدمات خود ذکر کنید. مزیت رقابتی و فرصت‌هایی که در بازار شناسایی کرده‌اید و قصد دارید از آن برای کسب‌وکار خود استفاده کنید، مهم است و از همین رو باید بلافاصله این مزیت‌ها را با برند خود همراه کنید. مزیت اصلی ممکن است بخشی از شعار شما باشد یا به طور مداوم در سرصفحه یا پاورقی سایت شما وجود داشته باشد.

۴- به زیبایی‌های بصری برند خود توجه کنید

ایجاد یک برند آنلاین نیازمند تصویرسازی‌های بصری است. گرچه کسب‌وکارها عموما استراتژی‌هایی را برای تولید محتوای تخصصی خود دارند اما تولید محتوای بصری نیز به عنوان یک استراتژی جداگانه شایسته تمرکز است. در مطالعه اخیر روی کسب‌وکارهای B2B، حدود ۸۶ درصد از مشتریان علاقه‌مند دسترسی به محتواهای بصری یا تعاملی نسبت به سایر اشکال محتوا بودند.

استفاده از تصاویر واقعی و گرافیکی در درک سریع‌تر محتوا توسط مشتری موثر است. علاوه بر توجه به این نکته که ذهن انسان محرک‌های بصری را سریع‌تر دریافت و پردازش می‌کند، تولید محتوای حرفه‌ای و ناب برای ایجاد حداکثر تاثیر مثبت در ذهن مصرف‌کننده ضروری است. این یکی از بهترین شیوه‌های ایجاد یک برند تجارت الکترونیک است؛ زیرا نه تنها برای نام تجاری کسب‌و‌کار شما سودمند است بلکه به توسعه برند محصول شما نیز کمک می‌کند.

استخدام تولید‌کننده محتوای تصویری و ارائه‌دهنده خدمات ویرایش عکس حرفه‌ای می‌تواند در دستیابی به موفقیت کمک زیادی به شما کند.

از عکس‌های ارسالی مشتریان استفاده کنید

به غیر از ثبت حرفه‌ای عکس از محصولات یا خدمات خود، استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر مانند پست‌های تگ شده و فیلم‌های جعبه‌گشایی (آنباکسینگ) شیوه‌های خوبی برای بازاریابی برند‌های تجارت الکترونیک است. این کار باعث می‌شود محصول شما ملموس‌تر و کسب‌وکار شما معتبر‌تر به نظر برسد. شما می‌توانید از مشتریان خود بخواهید عکس‌های خود را برای شما بفرستند یا شما را روی تصاویر خرید‌های خود تگ کنند و در ازای آن تخفیف بگیرند. این استراتژی به تولید محتوای بصری مقرون به صرفه و پایدار می‌انجامد.

۵- داستان کسب‌وکار خود را به اشتراک بگذارید

داستان‌های پشت یک کسب‌وکار به برند تجاری شما هویت و شخصیت می‌بخشد و از این طریق باعث افزایش اعتبار برند شما می‌شود. داشتن داستان مناسب، انگیزه بیشتری برای مصرف‌کنندگان جدید و قدیمی برای خرید از شما ایجاد می‌کند.

داستان کسب‌وکار فقط محدود به صفحه شبکه‌های اجتماعی شما نیست. بلکه باید در تمام خطوط کلی وب‌سایت شما نیز مشخص باشد. این داستان، روایتی است از اینکه چه کسی هستید، چه کاری انجام می‌دهید و هدف شما از انجام این کار چیست.

  • ● ایجاد یک ماموریت

فراموش نکنید که به عنوان یک تجارت الکترونیک در حال راه‌اندازی، شما همیشه با غول‌های این صنعت مقایسه خواهید شد. چرا مصرف‌کنندگان باید شما را به نام‌های مطرح ترجیح دهند؟ اینجاست که ماموریت کسب‌وکار شما مطرح می‌شود.

تصور عمومی از فروشگاه‌های تجارت الکترونیک این است که آن‌ها مشتری‌مدار نیستند و تنها به فکر تجارت خود هستند. این تصور از کجا می‌آید؟ این نتیجه تفاوت عملکرد شرکت‌ها و اظهارات آن‌هاست. هدف شما باید این باشد که دقیقا برعکس هم‌صنفان خود عمل کنید.

از نظر آماری، اندازه‌گیری تاثیر بیانیه ماموریت شرکت بر خرید و وفاداری مصرف‌کننده تقریبا غیر‌ممکن است؛ به ویژه از آن‌جا که اجرای یک نظرسنجی در مورد آن، هدف اصلی را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. تاثیر ماموریت‌های شرکت بیشتر در بازاریابی دهان به دهان و نحوه صحبت مشتریان شما در مورد برندتان مشهود است.

برای سایت‌های تجارت الکترونیک، داشتن یک ماموریت شرکتی مستحکم در مورد یک ابتکار جدید می‌تواند برند را نسبت به سایرین متمایز کرده و مشتریان ویژه‌ای را برای شما به دست آورد. همیشه بر مخاطبان هدف خود تمرکز کنید و یک ماموریت خاص را بر اساس بازار هدف خود ایجاد کنید. ماموریت شما هرگز نباید فقط یک محتوا برای پربار کردن وب‌سایت‌تان باشد، بلکه باید نشان‌دهنده شخصیت و هویت شما به عنوان یک برند تجارت الکترونیک باشد.

۶- در رسانه‌های اجتماعی حضور داشته باشید

بر اساس مطالعات انجام شده توسط وب‌سایت دیتاریپورتال[6]، بیش از ۴.۳ میلیارد نفر در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. تبلیغات فیسبوک، اینستاگرام، تبلیغ از طریق اینفلوئنسرها و افراد مشهور، رویدادهای رسانه‌های اجتماعی مانند طراحی کمپین‌های بازاریابی به دیده شدن برند شما کمک بسیاری می‌کند. مطالعه مذکور نشان می‌دهد ۹۳٪ از مصرف‌کنندگان به تاثیر محتوای رسانه‌های اجتماعی بر تصمیم خرید خود اذعان کردند.

علاوه بر این، تبلیغ برند از طریق ویدیوهای زنده (لایو) در اینستاگرام، تبلیغات در گروه‌های تجارت الکترونیک، اتصال پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی خود به پروفایل پینترست و سایر پلتفرم‌ها برای معرفی برند شما به مشتریان از دیگر روش‌های بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی است.

به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از هر یک از این پلتفرم‌ها، باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. هر پلتفرمی برای گروه خاصی از افراد مناسب است. اگر قصد دارید تبلیغات ویدیویی بسازید، تمرکز خود را بیشتر روی یوتیوب و فیسبوک بگذارید. برای عکس‌ها و تصاویر گرافیکی، پینترست و اینستاگرام و برای تبلیغات شرکتی لینکدین گزینه بهتری است.

۷- از اصالت حمایت کنید

هر معامله‌ای کم و بیش نیازمند سطحی از اعتماد است و از آنجا که شما در حال دریافت پول از طرف مصرف‌کنندگان هستید، باید از اصالت برند خود در هر مرحله از فروش اطمینان حاصل کنید. چند روش برای تقویت اصالت برند تجارت الکترونیک وجود دارد:

  • ● روابط پایدار برقرار کنید و ثابت قدم باشید

از طریق بازاریابی و خدمات مشتری، باید اطمینان حاصل کنید که با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنید و در این ارتباط ثابت قدم باشید.

  • ● شفافیت و گیرایی داشته باشید

شفافیت و صداقت همیشه از ارکان اصلی هر تجارتی بوده است؛ پس نسبت به مشکلات و حقایق کسب‌وکار خود با مشتریان صادق باشید. شایع‌ترین چالش‌هایی که اکثر برند‌های تجارت الکترونیک با آن روبرو هستند، روش‌های تحویل کالا و حمل‌ونقل است. تلاش برای ارسال سریع گرچه می‌تواند به رضایت بیشتر مشتریان کمک کند، اما همچنین پیچیدگی‌های بیشتری را هم ایجاد می‌کند. به هر حال دور از ذهن نیست که یک محصول کمی با تاخیر یا حتی به آدرس اشتباهی ارسال شود.

برای عبور از این چالش‌ها نیاز به شفافیت دارید. در هر موضوعی فورا با مشتری ارتباط برقرار کنید و اگر اشکالی در فرآیند رخ داد، صادقانه به او اطلاع دهید. تعامل با مشتریان می‌تواند به ایجاد یک رابطه دو طرفه فراتر از مسائل مالی کمک کند.

  • ● نمایش ارزش‌ها

هر کسب‌وکاری ارزش‌های خاصی دارد که به آن‌ها افتخار می‌کند. اگر به این ارزش‌ها وفادار باشید، مشتریان شما نیز به آن‌ها وفادار خواهند بود. این ارزش‌ها می‌تواند شامل کیفیت محصول، زمان تحویل، خدمات مشتریان، سازگاری با محیط زیست یا ترکیبی از همه این‌ها باشد. وفاداری به چنین ارزش‌هایی اصالت برند شما را افزایش می‌دهد و هرچه مشتریان بیشتر به شما اعتماد داشته باشند، کسب‌وکارتان را به افراد بیشتری معرفی خواهند کرد.

۸- استراتژی‌های بازاریابی خود را اصلاح کنید

روند بازار دائم تغییر می‌کند و شما برای حفظ سهم خود در این بازار، باید رویکردهای بازاریابی خود را با تغییرات سازگار کنید. این امر به ویژه در کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک صادق است، جایی که روندها ممکن است روزانه تغییر کند. برای شروع، یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید که متشکل از اجزای اولیه برند شما باشد. از آنجا به تنظیم دقیق استراتژی خود با استفاده از روش‌های زیر بپردازید:

  • ● کانال‌های ارتباطی خود را مرور کنید

آیا توانسته‌اید با مشتریان خود در همه پلتفرم‌ها ارتباط برقرار کنید؟ این کانال‌های ارتباطی می‌تواند بخش کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌های شخصی و پست‌های تگ شده باشد.

نرخ پاسخگویی بالا نه تنها باعث می‌شود که به مشتریان فعلی خود احساس ارزشمندی بدهید، بلکه برند شما را در پلتفرم‌هایی که در آن حضور دارید، برجسته می‌کند. رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، نظرات وب‌سایت، تجزیه و تحلیل کارایی ارتباطات و اصلاح آن‌ها برای بهبود در آینده یکی از عناصر کلیدی یک کمپین بازاریابی موفق است.

  • ● یک استراتژی تولید محتوا تدوین کنید

هر آنچه را که در اینترنت می‌بینیم اساسا می‌توان در قالب “محتوا” شامل محتوای متنی، ویدئویی، گرافیکی و… طبقه‌بندی کرد.

یک استراتژی تولید محتوا که شامل همه اشکال محتوا باشد می‌تواند برند شما را در بازار مطرح کند. تولید انواع مختلف محتوا نسبت به تولید تنها یک شکل از آن، ترجیح داده می‌شود؛ زیرا مصرف‌کنندگان مختلف علاقه‌مندی‌های مختلفی نیز دارند. برخی دوست دارند بخوانند، برخی دوست دارند گوش دهند، برخی دوست دارند تماشا کنند.

  • ● ایمیل‌های ارسالی خود را اصلاح کنید

بازاریابی ایمیلی قطعا باید در استراتژی‌های بازاریابی شما ادغام شود. با این حال، مردم این روزها توجه چندانی به ایمیل‌ها ندارند. بنابراین، شما باید اقدامات بیشتری را برای تقویت بازاریابی ایمیلی خود انجام دهید.

ارسال کد‌های تخفیف‌، استفاده از برنامه‌های ارجاع به وب‌سایت، ایجاد الگوها و طرح‌های جذاب برای پیام‌ها به جای استفاده از کلمات و پاراگراف‌های معمول، کمک زیادی به رونق دوباره ایمیل‌ها می‌کند. در ضمن به یاد داشته باشید که حتما بازخوردها را برای انواع ایمیل‌های ارسال شده بررسی کنید تا بهترین و پربازده‌ترین نوع پیام را شناسایی کنید.

  • ● باز هم از اصالت حمایت کنید

برای نشان دادن اهمیت اصالت، باید بار دیگر به این موضوع اشاره کنیم. همه تبلیغات و بازاریابی‌هایی که برای معرفی برند تجارت الکترونیک خود استفاده می‌کنید باید منعکس‌کننده اصالت کسب‌وکار شما باشد. مشتریان شما هرگز نباید احساس کنند که خدمات شما تنها در ازای پول است، بلکه باید بدانند که کسب‌وکار شما مشتاقانه به دنبال ارائه خدمات به مشتریان خود و ایجاد احساس رضایت در آن‌هاست.

چه از طریق محتوای تولیدی، ایمیل و چه از طریق ارتباط مستقیم، اطمینان حاصل کنید که نام تجاری شما در داخل و خارج از گروه هدف مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و به شما در ایجاد یک زیربنای محکم از اعتماد و اصالت کمک می‌کند. برای دستیابی به این هدف، تصاویر، رویکردها و خط مشی‌های برندتان باید در تمام بازارهای موجود سازگار و قابل تشخیص باشد.

۹- یک اپلیکیشن برای فروشگاه تجارت الکترونیک خود ایجاد کنید

بر اساس آمارهای سال ۲۰۲۱، اپلیکیشن‌های خرید از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ رشدی ۱۷ درصدی داشته است و امروز بیش از ۱.۷۸ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارند! همه مشتریان مرورگرها را برای خرید آنلاین کالا ترجیح نمی‌دهند. بنابراین، بدون توسعه اپلیکیشن خرید اختصاصی، می‌توانید نیمی از مشتریان خود را به سادگی از دست بدهید.

هنگامی که برنامه‌ای را توسعه می‌دهید، مطمئن شوید که در محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها مانند Android  و iOS در دسترس باشد.

۱۰- مشتریان خود را بشناسید

به عنوان یک سایت تجارت الکترونیک، باید بر خدمات خود تمرکز کنید تا تصویر برندتان را حفظ کنید. مشتریان ممکن است هر از گاهی خدمات نامطلوب یا کالاهای معیوب دریافت کنند. ممکن است فروشندگان دیگری در وب‌سایت تجارت الکترونیک شما وجود داشته باشند که استانداردهای کیفیت محصول را رعایت نمی‌کنند.

نه تنها باید قدم‌هایی برای از حذف چنین محصولات و اشکالاتی از فروشگاه خود بردارید، بلکه باید در کل فرآیند فروش کالا و خدمات به مشتریان خود صبور و پاسخگو باشید:

  • ● رفتارهای مشتریان خود را مطالعه کنید

مطالعه الگوهای رفتاری مصرف‌کنندگان می‌تواند کمک فراوانی برای توسعه برند شما باشد. آیا آن‌ها قبل از نهایی کردن خرید، سبد خرید را رها یا خرید‌های خود را مرور می‌کنند و اقلام جدیدی را به سبد خرید خود اضافه می‌کنند؟ ممکن است با بررسی رفتارهای مشتریان خود، الگوهای خاصی را پیدا کنید که پیش از این از آن اطلاع نداشتید.

یک استراتژی خوب برای موفقیت این است که موفق‌ترین کسب‌وکارهای اینترنتی، به ویژه رقبای بازار هدف خود را مشاهده کنید. آن‌ها چه اقداماتی را انجام می‌دهند؟ شاید فرآیند خرید از آن‌ها سریع‌تر باشد یا طراحی وب‌سایت آن‌ها از نظر بصری جذاب‌تر باشد. تفاوت‌های ظریفی مانند این می‌توانند نقش مهمی در حفظ مشتری‌ها داشته باشند. شناسایی این عوامل نه تنها به کسب و کار شما بلکه به اعتبار برند شما نیز کمک می‌کند.

  • ● از متخصصان خدمات مشتری استفاده کنید

داشتن یک واحد خدمات مشتری درجه یک نیز به توسعه و پیشرفت برند شما کمک می‌کند. یکی از اقدامات خوب در این زمینه، ایجاد و توسعه مسیرهای ارتباطی آسان برای مشتریان است تا آن‌ها بتوانند بازخوردهای خود را به آسانی برای شما ارسال کنند. به این ترتیب، شما می‌توانید احساس و تجربه مشتریان از خرید را درک و در صورت نیاز برای بهبود وضعیت اقدام کنید.

  • ● انعطاف‌پذیر اما ثابت‌قدم باشید

اگر هر زمانی متوجه سیاست‌های اشتباه در کسب‌وکار خود شدید، انعطاف‌پذیر باشید و سریعا نسبت به بهبود شرایط اقدام کنید. ممکن است متوجه شوید که استراتژی‌های بازاریابی یا تولید محتوای برند شما نیاز به یک بازنگری کامل دارد. وقتی تغییر لازم است، از انجام آن نترسید.

انعطاف‌پذیری در برابر ثبات ممکن است متناقض به نظر برسد. اما ثبات نیز به انعطاف‌پذیری نیاز دارد. تنها به خاطر داشته باشید که پیش از هر تغییری به خوبی شرایط را بررسی کنید تا در آینده‌ای نزدیک نیاز به اجرای تغییرات مجدد نباشد.

از ایجاد تغییر در برند خود نترسید

دانستن همه نکات راه‌اندازی کسب‌وکار تجارت الکترونیک چه احساسی دارد؟ اکنون که همه ابزارها را در اختیار دارید، آخرین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که احتمالا در اولین تلاش‌ها، این ابزارها را به درستی به کار نخواهید برد. شاید بر بازار هدف درستی تمرکز نکرده باشید. شاید لوگو و شعار شما پیام درستی را به مشتریان انتقال ندهد یا وب‌سایت‌تان به سادگی برای خریداران قابل استفاده نباشد.

هیچوقت کسب‌وکار خود را محدود به اولین تلاش‌ها نکنید. بر راه‌های بهبود و استفاده از اطلاعاتی که در مورد مشتریان خود به دست می‌آورید تمرکز کنید تا تجربه‌های بهتری برای آن‌ها رقم بزنید. درست است که کسب‌وکار متعلق به شماست اما می‌خواهید برندتان توسط مشتریان نیز پذیرفته شود. اگر بتوانید به این مهم دست پیدا کنید، به ویژه با یک تجارت آنلاین، احتمال موفقیت شما بسیار زیاد است.

[1] Just do it

[2] Nike

[3] Open Happiness

[4] Smarter Shopping, Better Living

[5] AliExpress

[6] datareportal.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه گروه سرمایه‌گذاری پرسال عضو شوید

اولین نفر از اخبار جدید استارتاپ‌ها مطلع شوید

آخرین مقالات را بخوانید