۶ نکته مهم برای داشتن یک پروپوزال تجاری برنده

پروپوزال تجاری
گاهی اوقات ممکن است برای ارائه پروپوزال و طرح پیشنهادی خود به مشتریان احتمالی، تنها یک فرصت داشته باشید. هرچه این پیشنهادات تجاری موثرتر باشند، پتانسیل شما برای برنده شدن در یک معامله تجاری نیز افزایش پیدا می‌کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

هدف اصلی هر تجارت و کسب‌و‌کاری، جلب اعتماد و جذب مشتریان احتمالی است. اما گاهی در میان رقابت تجاری نفس‌گیر، نمی‌توان صدای خود را به گوش مشتریان رساند. در چنین شرایطی، یک پروپوزال تجاری موفق می‌تواند فرآیند نفوذ به بازار را ساده‌تر کند. در ادامه، به بررسی ویژگی‌های یک پروپوزال تجاری موفق و ۶ توصیه برای جذب مشتریان بیشتر می‌پردازیم.

۱- بازار هدف خود را بشناسید

نقطه کانونی یک پروپوزال تجاری موفق، ایستادگی و پیشی گرفتن از رقبا است. در مرحله اول، شما باید چالش‌‌ها، ترندها و استراتژی‌های رقابت در صنعت خود را بشناسید. این شناخت به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا درک درستی از نیازهای مخاطبان هدف خود و مشکلاتی که با آنها روبرو هستند داشته باشند.

یکی از راه‌های شناسایی سریع رقبا و بازار، بررسی داده‌های موجود در انجمن‌های صنعتی و اینترنت است. علاوه بر این، شما می‌توانید به شیوه میدانی نیز داده‌ها را جمع‌آوری و بررسی کنید و اطلاعات مفیدی را از طریق پرسشنامه، نظرسنجی و سایر ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات به دست آورید. در صورت نیاز از آژانس‌های تجاری معتبر کمک بگیرید تا به نمایندگی از شما تحقیق کنند.

۲- خود را با شرایط موجود وفق دهید

این فرصتی است تا به مشتری احتمالی نشان دهید که مشکلات موجود در بازار را درک می‌کنید. با استفاده از اطلاعات به‌ دست‌ آمده از تحقیقات قبلی، پروپوزال تجاری خود را بر اساس چالش‌های فعلی بازار تدوین کنید.

هدف اصلی در این مرحله بیان مشکلات مشتریان و ارائه پیشنهادی است که به حل این چالش‌ها کمک کند. مهم‌تر از همه، با بررسی استراتژی‌های رقبا، تاکتیک‌هایی را برای برتری از آن‌ها تدوین کنید.

۳- اسناد خود را از نظر بصری جذاب کنید

مصرف‌کنندگان احتمالی وقت و زمان لازم برای بررسی پیشنهادهای تجاری طولانی را ندارند. بنابراین، سعی کنید یک پیشنهاد جذاب و آسان برای شروع ایجاد کنید. توجه داشته باشید که تیتر نوشتن برای قسمت‌های مختلف مطلب به مشتریان کمک می‌کند تا بدون خواندن متن‌های طولانی، از محتوای اصلی پروپوزال شما آگاه شوند. همچنین اطمینان حاصل کنید که کلمات و عبارات مهم پر‌رنگ و مشخص باشند.

عنوان همه صفحات را به شیوه صحیح مطرح کنید. این عنوان‌بندی زمانی به کار می‌آید که فرد نیاز به مراجعه به صفحه خاصی داشته باشد. کارآمدترین روش سازماندهی مطالب این است که ابتدا فرایندی را که قصد دارید برای جلب رضایت مشتریان پیاده کنید، نشان دهید. سپس خدمات یا محصولات و قیمت خود را با خدمات یا محصولات رقبا مقایسه کنید. در نهایت هم توضیح دهید که چرا مخاطب باید شما را بر دیگران ترجیح دهد.

۴- خدمات خود را سفارشی کنید

سفارشی‌سازی و ارائه خدمات به مشتریان خاص، شانس برند شما را برای حضور در بازار افزایش می‌دهد. زیرا برندی که نیاز مشخصی را برطرف می‌کند پاسخ بهتری از مصرف‌کنندگان می‌گیرد. حتی اگر سازمان شما یک محصول واحد ارائه می‌دهد، باید در مورد نحوه کار خود برای جلب رضایت همه مخاطبان هدف برنامه‌ریزی کنید.

مزیت اصلی شخصی‌سازی محصولات این است که فروشندگان از فرصت بهتری برای فروش خدمات و محصولات مرتبط برخوردار می‌شوند.

پلتفرم‌ها یا نرم‌افزارهای پیشنهادی تجاری موثری وجود دارد که پیچیدگی شخصی‌سازی را کمتر می‌کند. اکثر این نرم‌افزارها این کار را با ایجاد چندین پیشنهاد در قالب‌های مختلف برای یکپارچه‌سازی نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری انجام می‌دهند.

۵- مختصر اما کامل صحبت کنید

اطلاعات غیر ضروری یا کلمات سخت و غیرکاربردی، عملکرد یک پروپوزال را بهبود نمی‌بخشند. پس برای تعریف یک چالش یا بیان راه‌حل‌ها، از کلمات ساده و قابل فهم استفاده کنید. مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز را در یک سند جذاب و به طور خلاصه بیان می‌کنید. این ایجاز شانس شما را برای موفقیت در ارائه پروژه افزایش می‌دهد.

قبل از تحویل پروپوزال خود، آن را یک‌ بار دیگر بخوانید و اگر نیاز به تصحیح دارد انجام دهید. شرط احتیاط این است که پروپوزال را به شخص دیگری نیز نشان دهید و از او بخواهید متن آن را جداگانه و با دقت بخواند تا خطاهای دستوری یا تایپی که از نظر شما پنهان مانده است، مشخص شوند.

۶- نظرات متفاوتی ارائه دهید

ارائه گزینه‌های جایگزین به مشتریان احتمالی باعث می‌شود آنها احساس ارزش‌مندی بیشتری کنند. همچنین با این کار به آن‌ها نشان می‌دهید در بودجه‌بندی آنها با ملاحظه و انعطاف‌پذیر هستید و به همین دلیل هنگام کار با شما احساس راحتی خواهند کرد. با وجود رقابت شدید در کسب‌وکارها، به دست آوردن مشتریان جدید یک چالش بزرگ برای اکثر سازمان‌ها به حساب می‌آید. اما اگر قدرت ایجاد تغییرات شخصی شده برای مخاطبان خود را درک کنید، در مسیر صحیح ایجاد یک رابطه قوی بین مشتریان و کسب‌وکار خود قرار خواهید گرفت.

کلام آخر

گاهی اوقات ممکن است برای ارائه پروپوزال و طرح پیشنهادی خود به مشتریان احتمالی، تنها یک فرصت داشته باشید. هرچه این پیشنهادات تجاری موثرتر باشند، پتانسیل شما برای برنده شدن در یک معامله تجاری نیز افزایش پیدا می‌کند. در مجموع به یاد داشته باشید که تمرکز اصلی در تدوین پروپوزال، جلب رضایت و ارائه راه حل به مشتریان آینده است. پس در ارائه راه‌حل‌های خود جسور باشید، اما انعطا‌ف‌پذیری را نیز از یاد نبرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه گروه سرمایه‌گذاری پرسال عضو شوید

اولین نفر از اخبار جدید استارتاپ‌ها مطلع شوید

آخرین مقالات را بخوانید