۸ توصیه برای راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی موثر

کمپین بازاریابی دیجیتال
متاسفانه بازاریابی دیجیتال تنها چیدن کلمات روی یک صفحه نیست و برای رسیدن به اهداف خود باید با دقت بیشتر کمپین‌های بازاریابی خود را برنامه‌ریزی کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram

امروزه به لطف رواج کمپین‌های بازاریابی دیجیتال‌، کسب‌وکارها و برندها بیش از هر زمان دیگری برای افزایش آگاهی از نام تجاری، افزایش فروش و آموزش مردم در مورد محصولات خود فرصت دارند.

با این حال، همه کمپین‌های بازاریابی با موفقیت به سرانجام نمی‌رسند. متاسفانه، بازاریابی تنها چیدن کلمات روی یک صفحه نیست و برای رسیدن به اهداف خود باید با دقت‌ بیشتر کمپین‌های بازاریابی خود را برنامه‌ریزی کنید. در ادامه ما به بررسی ۸ توصیه برای برگزاری یک کمپین بازاریابی معتبر و موفق می‌پردازیم.

۱- اهداف خود را واضح و شفاف مطرح کنید

کلید یک کمپین بازاریابی موفق، داشتن یک هدف مشخص است. پس پیش از شروع هرگونه کمپینی از خود بپرسید با این کمپین می‌خواهید به چه هدفی برسید؟ تنها با مشخص بودن اهداف خود می‌توانید موفقیت کمپین را اندازه‌گیری کنید.

مثال خوب در این زمینه، کمپین وان برند[1] کمپانی کوکاکولا در انگلستان است. کوکاکولا متوجه شد که نوشیدنی‌های “سالم” آن‌ها در بازار انگلستان با استقبال شدیدی مواجه نشده است. بنابراین دستورالعمل‌های کمپین بازاریابی خود را بازنویسی کرد و چهار نمونه از محصولات خود را تحت عنوان یک مارک جهانی قرار داد. هدف جدید آن‌ها از کمپین تبلیغاتی ایجاد شور و هیجان برای مصرف همه محصولات بود و با دانستن این موضوع آنها ایده کمپین وان برند را اجرا کردند.

۲- با یک دست چندین هندوانه بزرگ برندارید

همانطور که ران سوانسون[2] می‌گوید «وقتی می‌توانید یک کار را به‌طور کامل انجام دهید، هرگز دو کار را نیمه کاره نگذارید.» در مورد استراتژی‌های کمپین‌های بازاریابی باید قاطع باشید. شما باید دقیقا بدانید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کارایی زیادی ندارد؟

بهترین کمپین‌ آن است که پیامی یکدست و بدون ابهام را به گوش مخاطبان برساند. گرفتار شدن در تلاش برای اجرای چندین استراتژی آن‌ هم در یک زمان، مطمئنا باعث کاهش اثربخشی کلی کمپین شما می‌شود.

برای کسب‌وکارها یا شرکت‌های کوچک‌تر، آنچه اهمیت زیادی دارد این است که پیامی را پیدا کنید که کسب‌وکار شما به آن اعتقاد دارد زیرا امروزه برای کاربران تشخیص یک برند هوشمند از یک برند غیر معتبر کار سختی نیست.

۳- از اثرگذاری کمپین خود اطمینان حاصل کنید

اگر مردم متوجه پیام کمپین شما نشوند، در اصل تمام هزینه‌هایی که برای کمپین پرداخت کرده‌‌اید هدر می‌رود. همه کمپین‌ها ممکن است در برهه‌ای از زمان نیاز به تغییر جهت داشته باشند. کمپین برند پروتئین ورلدز[3] با پیام “آیا برای داشتن بدن ورزیده آماده هستید؟” در ایستگاه‌های مترو لندن، باعث ایجاد هجوم شکایت‌هابی در مورد پیام “شرمساری از بدن” نهفته در این پیام شد. اما مدیرعامل پروتئین ورلدز، آرجون ست، به کمپین خود پایبند ماند و شاهد فروش سه برابری برند خود شد.

گرچه به قول معروف هر تبلیغی، خواه مثبت یا منفی، در نهایت تبلیغ است. اما احتیاط برای مشاغل کوچک‌تر که نسبت به ضررهای مالی آسیب‌پذیری بیشتری دارند، واجب است. استفاده از کمپین‌هایی که بر احساسات افراد تاثیر می‌گذارد یک راه اثبات شده برای افزایش بازدید از کمپین‌ها است زیرا مردم با احتمال بیشتری نسبت به داستان‌هایی که دارای انگیزه‌های احساسی هستند توجه نشان می‌دهند. برای مثال همکاری با یک موسسه خیریه راه خوبی برای جلب نظر افراد است. 

۴- مطمئن شوید که پیام شما به درستی منتقل می‌شود

در حالی که این امر بدیهی به نظر می‌رسد، اما در بسیاری از موارد کمپین‌های بازاریابی نتوانسته‌اند پیامی را که می‌خواهند از طریق آن، محصول خود را به مردم بفروشند یا تبلیغ کنند، به درستی منتقل کنند. دنیای دیجیتال و فضای مجازی مملو از افرادی است که سعی می‌کنند محصولی را بفروشند یا خدمتی را به بازار عرضه کنند. کمپین‌ها عموما هوشمندانه و به منظور دستیابی به مخاطبان هدف مشخصی ایجاد می‌شوند. برای شرکت‌هایی که توان برگزاری کمپین‌های بازاریابی بزرگ را ندارند، پلتفرمی مانند اینستاگرام راهی عالی برای انتقال مستقیم کمپین‌های موثر است. بازاریابی با شرکت‌های مشابه یکی دیگر از ابزارهای موثر برای ارتقاء سطح اعتبار برند است.

۵- کمپین شما باید برای مردم متقاعد‌کننده باشد

یک کمپین برای اکثر برندها به زبان ساده به معنی تبلیغ یک محصول به منظور افزایش فروش است. اما ایجاد تعادل بین تبلیغات و تاثیر محصول بر مخاطبان کمی دشوار است. 

کمپین «سطل آب یخ» که برای کمک به بیماران اسکلروز جانبی آمیوتروفیک و کمپین «اگر لندن سوریه بود» که با هدف جلب توجه افراد به مشکلات کودکان سوری راه‌اندازی شد، هر دو مخاطب را به طور موثر اما به شیوه‌های کاملا متفاوت جذب کردند.

بسیاری از شرکت‌ها توانستند با مشارکت در چالش سطل آب یخ، شهرت و اعتبار خود را به روش‌های خلاقانه‌ای افزایش دهند. تمامی مشاغل باید ترند‌های مطرح اینترنت را زیر نظر داشته باشند تا بتوانند از چنین فرصت‌هایی استفاده کنند. به هر حال، زمان در دنیای مجازی به سرعت می‌گذرد و اگر شما همگام با جریان‌های این فضا نباشید، نمی‌توانید به خوبی دیده شوید. برای این کار کافی است هشتگ‌های وایرال را دنبال کنید.

۶- عنصر شوخ‌طبعی را وارد کار خود کنید

داشتن حس شوخ‌طبعی برای کسب‌وکارها یا شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیار اهمیت دارد. فیلم‌ها و تصاویر طنز در وهله‌ اول یکی از بهترین روش‌ها برای جلب توجه افراد به برند شماست. کمپانی دلار شیو کلاب[4] تنها با صرف ۴۵۰۰ دلار، ویدیویی تبلیغاتی در یوتیوب آپلود کرد که بیش از ۲۰ میلیون بازدید داشت وآن‌ها را به شهرت فوری رساند!

موفق‌ترین کمپین‌های بازاریابی در سال‌های اخیر آن دسته از کمپین‌هایی بوده که توانسته خنده به لب مخاطبان بنشاند.

۷- اجرا؛ کمپین‌ها ۱٪ استراتژی ، ۹۹٪ اجرا هستند

در حالی که یک استراتژی کلی همیشه اساس یک کمپین منسجم است، اما این جزئیات اجرای یک کمپین است که حرف اول و آخر را در موفقیت آن می‌زند. بسیاری از مبارزات انتخاباتی و کمپین‌ها به دلیل یک اشتباه یا نقص فنی (که مسلما همیشه قابل اجتناب نیستند) از بین رفته‌اند. با افزایش روزافزون سواد دیجیتالی مردم، آشفتگی در اجرای کمپین‌ها از سوی برندها در رسانه‌های اجتماعی غیر قابل توجیه است.

برای مثال کمپین تبلیغاتی “سیاه در مقابل سفید” سونی برای دسته‌های بازی PSP در سال ۲۰۰۶ به سرعت مورد هجمه مردم سراسر جهان قرار گرفت و به تبعیض نژادی محکوم شد.

۸- انعطاف‌پذیر باشید

شرکت‌های بزرگ اغلب به دلیل پیچیدگی و بزرگی کمپین در تنظیم جهت کمپین خود با مشکل مواجه هستند و در صورت بروز نتایج منفی، اغلب از اجرای کمپین خود صرف نظر می‌کنند. اما در مشاغل کوچکتر، انتخاب و جهت‌دهی به کمپین آسان‌تر است.

حتی تبلیغات اینترنتی و حمایت مالی در کمپین‌های کوچک‌تر بسیار قابل انعطاف‌تر از کمپین‌های چند میلیاردی شرکت‌های بزرگ‌ است و می‌تواند با تغییر روندهای فعلی رسانه‌های اجتماعی تغییر کند. اگر یک کمپین موفقیت آمیز بود، می‌توانید آن را سریعا تقویت کنید. اگر هم کمپینتان تاثیری که در نظر شما بوده را نداشت، می توانید آن را به سرعت تغییر داده یا حتی به آن پایان بدهید.

[1] One Brand

[2] Ron Swanson

[3] Protein World’s

[4] DollarShaveClub

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه گروه سرمایه‌گذاری پرسال عضو شوید

اولین نفر از اخبار جدید استارتاپ‌ها مطلع شوید

آخرین مقالات را بخوانید