چگونه از گیمیفیکیشن در کسب و کار استفاده کنیم؟

بازی‌آفرینی در کسب‌وکار
گیمیفیکیشن یا بازی‌آفرینی استفاده از تفکر بازی و مکانیک آن در یک زمینه غیربازی برای جذب کاربر یا حل مشکلات است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram

بر اساس یک نظرسنجی که اخیرا صورت گرفته از هر ۱۰ کارمند، ۸ نفر در محل کار خود استرس دارند و ۸۰ درصد از نیروی کار در یافتن شادی دائمی در محل کار فعلی خود با مشکل مواجه هستند. این آمار تا حدی تامل‌برانگیز است و دلیل این نارضایتی باید بررسی شود.

شرکت‌ها چگونه باید با کارکنانی که در محل کار استرس دارند برخورد کنند؟ یکی از راه‌حل‌هایی که شرکت‌های مختلفی برای ایجاد انگیزه انجام می‌دهند، گیمیفیکیشن است. در واقع، پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک بیش از ۷۰ درصد از شرکت‌ها در سراسر جهان حداقل یک پلتفرم گیمیفیکیشن یا بازی‌آفرینی برای کارمندان خود طراحی خواهند کرد.

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن یا بازی‌آفرینی استفاده از تفکر بازی و مکانیک آن در یک زمینه غیربازی برای جذب کاربر یا حل مشکلات است. گیمیفیکیشن به معنای استفاده از مکانیک بازی برای دستیابی به یک رفتار معین یا یک هدف است. این اصلاح یعنی استفاده از میل درونی یک فرد برای رقابت با دیگران در محیط کار، خانه یا هر جای دیگر. اگر بخواهیم مثالی از این کار در دنیای واقعی بزنیم، می‌توانیم به بازی استیکر اختصاصی مک‌دونالد اشاره کنیم. این برند، مشتریان خود را تشویق می‌کند تا برای جذب امتیاز بیشتر، محصولات بیشتری را خریداری کنند.

گیمیفیکیشن از احساسات و انگیزه‌های مثبت مانند دستاوردها، پاداش‌ها، موقعیت‌ها، رقابت، ابراز وجود و خلق مشترک استفاده می‌کند تا افراد به امید به دست آوردن امتیازها، نشان‌ها، سطوح و چالش‌های مختلف، رفتار خاصی را انجام دهند. شرکت‌ها گیمیفیکیشن را در اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌های خود به‌عنوان راهی برای تعامل مشتریان با برند یا محصول خود اعمال کرده‌اند.

با استفاده از پویایی بازی، شرکت‌ها قادر خواهند بود انگیزه کارکنان خود را افزایش دهند. مهم‌تر از تمام فواید گیمیفیکیشن، کارمندان می‌توانند در محل کار کمی سرگرم شوند. همانطور که گفته شد، گیمیفیکیشن می‌تواند به روش‌های مختلف بر محل کار تاثیر بگذارد. در ادامه به بررسی چند مورد از این تاثیرات می‌پردازیم.

۱- کاهش استرس

این مورد خیلی هم دور از انتظار نیست. زمانی که مردم مشغول بازی هستند سرگرم می‌شوند و این موضوع از استرس آن‌ها می‌کاهد. با توجه به این نکته، اگر شرکتی بخواهد پویایی بازی را در جنبه‌های خاصی از شغل کارمندان خود اعمال کند، فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ درست است، افراد از انجام کار خود لذت خواهند برد. برنامه‌های کاری بازی‌سازی شده توانایی ایجاد انگیزه در افراد را برای انجام کارهایی که به آن عادت کرده‌اند افزایش می‌دهد.

۲- اتمسفر اجتماعی

بازی‌ها به طور طبیعی جنبه اجتماعی ما را بهبود می‌بخشد. ورزش‌ها، بازی‌های رومیزی، بازی‌های ویدیویی همگی به ما اجازه می‌دهند تا با دیگران ارتباط موثری برقرار کنیم. اگر به پدیده بازی‌های رایانه‌ای آنلاین فکر کنید شگفت‌زده می‌شوید. مردم معمولا در تنهایی بازی را شروع می‌کنند، اما در عرض یک ثانیه، می‌توانید به میلیون‌ها نفر که همان بازی را انجام می‌دهند متصل شوید. همه این موارد تنها با هدف کار با یکدیگر و بازی صورت می‌گیرد. گیمیفیکیشن به طور طبیعی افراد را به سمت داشتن دنیایی اجتماعی سوق می‌دهد.

با استفاده از بازی مردم انگیزه خواهند داشت تا با هم مشکلات و چالش‌های موجود در محل کار خود را حل کنند. تصور کنید افراد برای انجام کاری، امتیاز و جوایزی کسب کنند. علاوه بر این، دریافت تشویق و احترام از طرف همسالان و گروه همکاران حتی از هر پاداش ملموسی انگیزه‌بخش‌تر است.

انگیزه درونی برای انجام وظایف

چرا پس از اتمام یک بازی شما دوباره به آن بازمی‌گردید؟ زیرا از انجام این کار احساس انگیزه و خوشحالی می‌کنید. برنامه‌های بازی‌آفرینی شده احساساتی را در افراد بیدار می‌کنند که باعث می‌شود افراد برای انجام کارها انگیزه ذاتی داشته باشند.

جدا از انجام کارها به طور موثر، فایده واقعی برای کارمندی که انگیزه ذاتی برای انجام وظایف دارد این است که از کار خود رضایت خواهد داشت. اگرچه ممکن است این رضایت درونی زیاد مهم به نظر نرسد، اما در مقابل جمعیت ۸۰ درصدی از افراد ناراضی در محیط کار، خیلی هم بی‌تاثیر نیست. 

وجود انگیزه ذاتی در افراد، نه تنها به بهبود کیفیت کار منجر می‌شود، بلکه فضای اجتماعی یا جو بهتری را برای افراد فراهم می‌کند.

اما چگونه می‌توان از گیمیفیکیشن در محیط کار بهره‌برد؟

۱- توجه افراد را معطوف به خود کنید

با وجود تعداد زیادی از کسب‌وکارها که سالانه محصولات خود را راه‌اندازی می‌کنند، هر کسب‌وکاری برای جلب توجه افراد باید صدای بلندتری داشته باشد. یک معرفی محصول یا تبلیغ ساده در این دنیای پر سروصدا نمی‌تواند به موفقیت برسد. به منظور بالاتر بردن صدایتان  می‌توانید از گیمیفیکیشن برای جلب توجه مشتری استفاده و کسب‌و‌کار خود را به انتخاب بهتری نسبت به رقبا تبدیل کنید. شما همچنین می‌توانید از گیمیفیکیشن در محل کار نیز استفاده کنید تا علاقه کارکنان را به کار بیشتر و آن‌ها را درگیر کارها کنید.

۲- حمایت از مشارکت‌ها

هنگامی که توجه مشتری یا کارمندان را معطوف به خود کردید، باید بازی را به روشی آسان برای آنها توضیح دهید و مزایای شرکت در بازی را به آن‌ها نشان دهید. پس از انجام این کار، کسب‌و‌کار  شما می‌تواند بر انگیزه‌‌ اصلی خود برای اجرای گیمیفیکیشن تمرکز کند.

۳- افزایش بهره‌وری

گیمیفیکیشن می‌تواند باعث ایجاد سرگرمی و رقابت در محیط کار شود که برای عملکرد سازمانی افراد مفید است. نصب یک تابلوی موفقیت در دفتر می‌تواند باعث افزایش رقابت و بهره‌وری شود. فردی که به مدت یک ماه در صدر جدول قرار گیرد باید پاداشی را دریافت کند.

۴- افزایش فروش

گیمیفیکیشن می‌تواند با ترغیب مشتریان به خرید محصولات بیشتر یا تشویق کارمندان برای رسیدن به هدف فروش بیشتر در نهایت به افزایش فروش شرکت کمک کند. امتیازهای مختلف و پاداش به مشتریان، آن‌ها را تشویق به خرید بیشتر می‌کند و از این رو فروش را افزایش می‌دهد. در مورد کارکنان نیز ایجاد یک سیستم پاداش می‌تواند آن‌ها را تشویق کند تا سریع‌تر به اهداف فروش هفتگی یا ماهانه خود برسند.

۵- تقویت تولید لید

گیمیفیکیشن نه تنها از نظر مشتریان فعلی سودمند است، بلکه تولید لید را نیز افزایش می‌دهد. یک بازی‌ که پس از چند چالش پاداش‌هایی دارد، ممکن است مشتریان زیادی را جذب کند.

۶- افزایش وفاداری مشتری

گیمیفیکیشن به مشتری انگیزه می‌دهد تا به کسب‌وکار شما بازگردد. وفاداری برای هر کسب‌و‌کاری بسیار سودمند است. اگر مشتری با خرید بیشتر از شما، شانس دریافت یک محصول رایگان داشته باشد، به کسب‌وکار شما باز می‌گردد.

۷- بهبود تعهد در رسانه‌های اجتماعی

کسب‌وکارها می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی خود برای پاداش دادن به مشتری استفاده کنند. به عنوان مثال، یک شرکت می‌تواند یک سبد رایگان از کالاهای خود را به یکی از کسانی که پست را لایک می‌کند یا به اشتراک می‌گذارد ارائه دهد. این کار همچنین به افزایش بازدید از سایت و در نتیجه جذب مخاطبان جدید منجر می‌شود.

۸- افزایش دانش مشتریان نسبت به محصول

می‌توانید برای ارتقاء امتیاز، از مشتری بخواهید ویدیو یا مقاله‌ای را راجع به محصول خاصی ببیند. این کار می‌تواند به افزایش آگاهی بیشتر مشتریان از کسب‌و‌کار کمک کند و باعث افزایش شانس زنجیره بازاریابی دهان به دهان توسط مشتریان می‌شود.

۹- تکمیل خدمات مشتری

افزایش شکایت‌ها و تماس‌های پس از فروش مشتریان می‌تواند زمان و منابع شرکت را مصرف کند. می‌توانید از مشتریان خود بخواهید با به اشتراک گذاشتن دانش خود نسبت به محصولات برای مشتریان جدید، امتیاز خود را افزایش دهند. با این‌کار هم تعامل افراد در وب‌سایت شما افزایش می‌یابد و هم در وقت و منابع انسانی کسب‌وکار شما صرفه‌جویی می‌شود.

۱۰- تبلیغ بررسی‌های تکمیلی

مشتریان می‌توانند با نظرات و بررسی‌های خود یک کسب‌وکار را به موفقیتی بی‌سابقه و یا شکستی سنگین سوق دهند. آن‌ها همچنین با نشان دادن مفید بودن محصول و اینکه آیا دوباره از آن استفاده خواهند کرد یا نه، به سایر مشتریان در تصمیم‌گیری کمک می‌کنند. یک شرکت می‌تواند برای برخی از مشتریان خود به خاطر ارائه بررسی‌های صادقانه، به قید قرعه جوایزی ارائه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه گروه سرمایه‌گذاری پرسال عضو شوید

اولین نفر از اخبار جدید استارتاپ‌ها مطلع شوید

آخرین مقالات را بخوانید