چگونه به کمک گوگل آنالیتیکس بهتر تصمیم‌گیری کنیم؟

چرا گوگل آنالیتیکس مهم است؟
در این مطلب ما به چگونگی استفاده از گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز برای تصمیم‌‌گیری‌های بهتر در کسب‌وکار می‌پردازیم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram

قصد داریم با بحث در مورد موضوعات کلیدی زیر به شما نشان دهیم که گوگل آنالیتیکس در به حداکثر رساندن بازده سرمایه‌گذاری بازاریابی شما چقدر اهمیت دارد:

  • ● گوگل آنالیتیکس چیست و چرا کسب‌و‌کارها به آن نیاز دارند؟
  • ● ادغام پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل با وبسایت شما
  • ● چگونه گوگل آنالیتیکس می‌تواند تصمیمات تجاری را تحت تاثیر قرار دهد؟
  • ● نحوه استفاده از گزارش‌های گوگل آنالتیکس برای نتیجه‌گیری و درک بهتر تصمیم‌ها
  • ● روش‌های پیشرفته برای استفاده از گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس یکی از پلتفرم‌های گوگل مارکتینگ است که فعالیت کاربران را بین وبسایت‌ها و داخل آن‌ها تجزیه و تحلیل می‌کند. این تحلیل‌گر با ارائه آمار‌هایی مانند زمان حضور افراد در سایت، نرخ پرش، صفحات بازدید شده و بسیاری موارد دیگر به شما کمک می‌کند تا وبسایت خود را بهینه کنید.

با مشاهده نحوه دسترسی کاربران به وب‌سایت شما و رفتار آن‌ها هنگام بازدید می‌توانید استراتژی بازاریابی آنلاین خود را برای بهبود کمیت و کیفیت بازدیدکنندگان سایت خود تنظیم و از داده‌ها برای تبدیل بازدیدکنندگان وبسایت به لید استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بهترین و بدترین صفحات و محتوای وب‌سایت را تشخیص دهید.

اطلاعات جمعیت‌شناسی بازدیدکنندگان سایت شما هم به اندازه آمار بازدید‌ها مهم است. درک اینکه بازدیدکنندگان سایت شما چه کسانی هستند به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان هدف خود راحت‌تر دسترسی پیدا کنید.

چرا گوگل آنالیتیکس برای کسب‌وکار حیاتی است؟

گوگل آنالیتیکس اطلاعات زیادی را در مورد رفتار کاربران در سراسر اینترنت جمع‌آوری می‌کند. از همین رو به یک پایگاه داده اساسی برای تدوین استراتژی بازاریابی وب و مدیریت وبسایت تبدیل شده است. بیایید نگاهی کوتاه به برخی از داده‌های حیاتی که گوگل آنالیتیکس فراهم می‌کند بیاندازیم.

۱- جذب بازدیدکننده

بازدیدکنندگان سایت شما از کجا آمده‌اند؟ کدام وبسایت‌ها، کمپین‌های تبلیغاتی گوگل یا موتورهای جستجو، آنها را به وبسایت شما هدایت کرده‌اند؟ گوگل آنالیتیکس می‌تواند تعداد بازدید‌کنندگانی را که از هر کدام از منابع زیر به وب‌سایت شما مراجعه کرده‌اند و تعداد بازدید‌کنندگانی که با انجام هرگونه اقدامی در سایت شما به لید تبدیل شده‌اند را به شما نشان دهد.

۲- تعامل اجتماعی

برای اطمینان از اینکه وب‌سایت شما تجربه بازدید خوبی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند، درک نحوه تعامل آن‌ها در سایت ضروری است. گوگل آنالیتیکس می‌تواند به شما بگوید هر کاربر چه مدت را صرف بازدید از هر صفحه کرده و همچنین چه تعاملاتی در هر صفحه داشته است.

این دسته از اطلاعات اهمیت و کاربرد بسیار بالایی دارد، زیرا اگر شما تعداد بازدیدکننده زیادی داشته باشید اما نرخ تبدیل (اقدامات صورت گرفته توسط کاربران) پایین باشد، ممکن است ایراداتی در وب‌سایت شما وجود داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است یک فرم تماس به درستی کار نکند یا شاید نیاز به بهبود محتوای خود داشته باشید.

۳- زمان‌سنجی

گوگل آنالیتیکس نشان می‌دهد که سایت شما در چه ساعت‌هایی از روز بیشترین بازدیدکننده را دارد. با داشتن این اطلاعات، می‌توانید برای انتشار محتوای جدید در زمانی که احتمال مطالعه آن زیاد است برنامه‌ریزی کنید.

4- دستگاه‌ها

گوگل آنالیتیکس این امکان را می‌دهد که متوجه شوید بازدیدکنندگان هنگام بازدید از وبسایت شما از چه نوع دستگاهی استفاده می‌کنند. بر اساس این آمار و اطلاعات مربوط به کاربر، می‌توانید بهترین گزینه را برای ارتباط با آن افراد انتخاب کنید.

5- مکان بازدید‌کننده

موقعیت جغرافیایی کاربران داده مهم دیگری است که این تحلیل‌گر به شما نشان می‌دهد. اگر در حال تنظیم یک استراتژی بازاریابی هستید، دانستن اینکه بازدیدکنندگان شما در کجای جهان هستند می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه تجاری خود را با بازار مناسب تنظیم کنید. اگر هم قبلا اهداف خود را در تبلیغات گوگل تنظیم کرده‌اید و مکان‌های خاصی را هدف قرار داده‌اید، می‌توانید بررسی کنید که آیا به افراد مناسب دسترسی دارید یا خیر.

چگونه از گوگل آنالیتیکس در وبسایت خود استفاده کنیم؟

اگر کسی نتواند به محتوای سایت شما دسترسی پیدا کند، عملا انگار هیچ سایتی وجود ندارد. اینجاست که گوگل آنالیتیکس وارد می‌شود. راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس برای وب‌سایت بسیار ساده است. فقط این مراحل آسان را دنبال کنید.

۱- وارد حساب گوگل خود شوید. (اگر حسابی ندارید یک حساب کاربری بسازید.)

۲- وارد گوگل آنالیتیکس شوید و دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید تا راه‌اندازی آن را به پایان برسانید.

۳- شناسه ردیابی را در هر صفحه از وب‌سایت خود قرار دهید.

۴- اهداف گوگل آنالیتیکس خود را تنظیم کنید.

هنگامی که داده‌های تجزیه و تحلیل شروع به ورود کردند، شما شروع به درک اقدامی که برای بهبود عملکرد وب‌سایت خود نیاز دارید، می‌کنید.

اگر از یک سیستم مدیریت محتوا[1] (CMS) مانند وردپرس استفاده می‌کنید، نصب افزونه گوگل آنالیتیکس معمولا آسان‌تر است. به خصوص اگر وب‌سایتی با صفحات زیاد دارید، یک افزونه می‌تواند در زمان شما صرفه‌جویی کند زیرا نیازی نیست شناسه ردیابی را در هر صفحه قرار دهید.

چگونه گوگل آنالیتیکس می‌تواند به اتخاذ تصمیمات تجاری کمک کند؟

گوگل آنالیتیکس می‌تواند داده‌هایی در مورد مسیر کامل لید‌های بالقوه درون وب‌سایت به شما بدهد. این اطلاعات می‌تواند شامل اطلاعات جمعیتی بازدیدکنندگان، سایت‌هایی که قبل از ورود به سایت شما بازدید کرده‌اند، عبارت‌های جستجویی که استفاده کرده‌اند و رفتار آن‌ها پس از حضور در سایت شما باشد.

با کمک گرفتن از اطلاعات ارزشمند، مانند زمانی که کاربران وارد وب‌سایت شما شدند و مدت زمانی که در هر صفحه صرف می‌کنند، می‌توانید بازاریابی آنلاین خود را بدون حدس و گمان و با قاطعیت بیشتری انجام دهید.

۱- گزارش داده‌های جذب کاربر

داده‌های جذب کاربر برای به حداکثر رساندن بازدهی سرمایه‌تان برای بازاریابی اساسی است. مشتریان از کانال‌های مختلفی برای دسترسی به وب‌سایت شما استفاده می‌کنند. در اینجا خلاصه‌ای از پرکاربردترین کانال‌ها آورده شده است.

  • – جستجوی ارگانیک: اگر از کلمات کلیدی خوب و درستی استفاده کنید، وب‌سایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو ظاهر می‌شود و کاربر روی آن کلیک می‌کند.
  • – نتایج جستجوی پولی: برای نمایش سایت خود به عنوان یک آگهی حمایت شده در بالای نتایج جستجو، باید هزینه‌ای به موتور جستجو پرداخت کنید.
  • – شبکه‌های اجتماعی: محتوا یا تبلیغاتی که در رسانه‌های اجتماعی ارسال کرده‌اید توسط کاربر دیده می‌شود.
  • – بازاریابی مستقیم: به عنوان مثال، کاربر برای رسیدن به سایت شما روی پیوندی در یک ایمیل یا خبرنامه کلیک می‌کند.
  • – ارجاع: مشتریان شما از کارتان رضایت داشته باشند و شما را به دوستان خود معرفی می‌کنند.


کانال‌های پر ترافیک را هدف قرار دهید

با گوگل آنالیتیکس، می‌توانید رویکردی مبتنی بر شواهد برای تخصیص بودجه بازاریابی اتخاذ کنید. اتخاذ چنین رویکردی به شما امکان می‌دهد بودجه بازاریابی خود را به موثرترین و پر ترافیک‌ترین کانال‌ها اختصاص دهید.

برخی از روش‌های بازاریابی، مانند بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را می‌توانید با جزئیات بیشتری بررسی کنید تا کنترل دقیق‌تری در مورد محل تمرکز تلاش‌ها و هزینه‌هایتان به شما بدهد.

به عنوان مثال شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به تفکیک شامل شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب و لینکدین باشد. همچنین کاربران حق انتخاب زیادی روی موتورهای جستجویی که در مرورگرهای خود استفاده می‌کنند، دارند و اگرچه گوگل در حال حاضر موتور جستجوی غالب است، اما جایگزین‌هایی مانند بینگ[2] نیز وجود دارد.

هرچند در ابتدا احتمالا همه این کانال‌های فرعی را امتحان خواهید کرد اما بعد از مدتی کانالی را انتخاب می‌کنید که بیشترین مخاطب فعال را به سمت وب‌سایت شما روانه می‌کند. شاید هم الگوهایی را پیدا کنید که کاربران موتورهای جستجو از طریق آن به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کرده‌اند.

بهینه‌سازی سئو

برای بهبود شانس وب‌سایت شما برای نمایش در ردیف‌های اول نتایج جستجوی ارگانیک، باید سئو وب‌سایت‌تان بهینه شود. کنسول جستجوی گوگل[3] حاوی گزارش‌ها و ابزارهای مختلفی است که بینشی در مورد عملکرد سئو وب‌سایت به شما نشان می‌دهد و پس از شناسایی مشکلات، راه‌حل‌هایی را نیز به شما پیشنهاد می‌کند.

این ابزار حتی قادر است کلمات کلیدی و عبارت‌های جستجویی را که مردم استفاده می‌کنند به شما نشان دهد. به این ترتیب می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی مناسبی را برای وبسایت خود انتخاب می‌کنید و وب‌سایت شما در ردیف اولیه نتایج جستجو ظاهر می‌شود.

البته شما باید شانس خود را برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به لید به حداکثر برسانید. کنسول جستجو می‌تواند نمایه‌ای از آنچه هر فرد جستجو می‌کند به شما بدهد که می‌تواند به شما کمک کند تا تلاش‌های بازاریابی خود را به طور موثرتری برنامه‌ریزی کنید.

۲- گزارش داده‌های مخاطبان

هدایت افراد به بازدید از وب‌سایت شما شروع خوبی است، اما باید آنها را تا زمانی که به یک درخواست برای اقدام[4]  (CTA) پاسخ نداده‌اند حفظ کنید.

برای حفظ مخاطبان، باید بدانید که آن‌ها چه کسانی هستند، کجا زندگی می‌کنند، چه بخش‌هایی از سایت شما را دوست دارند و حتی از چه چیزهایی خوششان نمی‌آید و با چه دستگاهی از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند. در گوگل آنالیتیکس این دسته از اطلاعات را «داده‌های مخاطبان» می‌نامند.

هدف قرار دادن گروه مناسبی از مخاطبان

در وهله اول با مطالعه و بررسی بازار برای طراحی محصول یا خدمات خود، در اصل مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده‌اید. با اطلاعات دقیق از کنسول جستجوی گوگل، به راحتی می‌توانید ببینید که آیا به درستی مخاطبان خود را جذب می‌کنید یا خیر. اگر افرادی که وارد وب‌سایت شما می‌شوند جزء گروه مخاطبان هدف شما نیستند، احتمالا باید در گزینه‌های سئو و کانال‌های ارتباطی خود تجدید نظر کنید.

هدف‌گذاری دستگاه

بر اساس گزارشی که توسط استاتیستا[5] در سال ۲۰۲۰ ارائه شد، ۵۰.۲٪ درصد از کل ترافیک وب از طریق تلفن‌های همراه است.

ترکیبی از داده‌های مربوط به نوع دستگاه مورد استفاده و نرخ برگشت[6] می‌تواند مشکلات بالقوه وب‌سایت شما را مشخص کند. به عنوان مثال اگر کاربرانی که با تلفن همراه به سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند، تجربه کاربری خوبی نداشته باشند، ممکن است بخواهید طراحی وب‌سایت خود را بررسی کنید تا از سازگاری آن با موبایل مطمئن شوید.

به طور مشابه، اطلاعات مربوط به دستگاه‌هایی که استفاده می‌شوند می‌توانند به شما در مدیریت سرویس پرداخت به ازای هر کلیک گوگل ادز[7] با هدف قرار دادن نوع صحیح دستگاه کمک کنند.

جریان کاربران [8]

گزارش جریان کاربران به شما کمک می‌کند تا حرکت کاربران در وب‌سایت خود را بررسی کنید. این گزارش نه‌تنها به شما می‌گوید هر کاربر چگونه با وب‌سایت شما تعامل داشته‌، بلکه می‌تواند به شما بگوید زمان ترک سایت شما، در حال بازدید از چه صفحه‌ای بوده‌اند و چه مدت را پس از انجام اولین اقدام در سایت شما سپری می‌کنند.

این روش بررسی تجربه کاربران برای بررسی اثربخشی سئو، فراخوان‌ها برای اقدام (CTA) و استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال ضروری است.

۳- گوگل آنالیتیکس پیشرفته

گوگل آنالیتیکس می‌تواند با پردازش مستقیم داده‌های کاربران، بینش بسیار دقیقی را در مورد مشتریان بالقوه شما ارائه دهد. گزارش‌های لحظه‌ای، تقسیم‌بندی و اهداف سه منبع کمکی برای بررسی اطلاعات کاربران هستند.

گزارش‌های لحظه‌ای

برای ایجاد فوریت و علاقه ممکن است یک کمپین بازاریابی با زمان محدود ایجاد کنید. این نوع کمپین می‌تواند بسیار چابک باشد و با گزارش‌های لحظه‌ای از رفتار کاربر، منبعی که او از طریق آن وارد وب‌سایت شما شده و نرخ تبدیل می‌توانید فرصت‌های خود را به حداکثر برسانید. این دسته از گزارش‌ها زمانی بیشترین کاربرد را دارند که با اهداف و تگ‌های گوگل ادغام شوند.

تقسیم‌بندی

هدف از تقسیم‌بندی، به دست آوردن جزئیات دقیق در مورد مخاطبان است. شما می‌توانید آن را به بخش‌هایی مانند مکان، اقداماتی که در سایت شما انجام می‌دهند، پرش از آن و موارد دیگر تقسیم کنید.

با به دست آوردن این اطلاعات بسیار دقیق، به راحتی می‌توان درک کرد که کدام عناصر بازاریابی شما به خوبی کار می‌کند و کدام عملکرد خوبی ندارد.

تعیین اهداف

هدف اساسی هر کمپین بازاریابی دیجیتال این است که مشتریان بالقوه را به وب‌سایت شما بیاورد و آنها را هدایت کند تا به مشتری تبدیل شوند.

هنگامی که تصمیم گرفتید چگونه می‌خواهید آنها را به این راه هدایت کنید، آن را به عنوان هدف خود تعیین کنید. این اهداف هستند که نشانه‌گذاری را هنگام در نظر گرفتن نرخ تبدیل امکان پذیر می‌کنند. هدف شما هر چه باشد، ثبت نام در سایت، دانلود محتوا، خرید و… باید بدانید که چقدر تعیین و مشخص کردن آن موثر است. اگر داده‌های گوگل آنالیتیکس به شما نشان دهد که بازدیدکنندگان به فراخوان اقدام شما پاسخ نمی‌دهند، باید آن فراخوان را مجددا بررسی کنید.

تصمیمات تجاری و آنالیز‌ها دست به دست هم می‌دهند

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که به طور فزاینده‌ای داده‌محور است، بنابراین منطقی است که از داده‌های موجود برای گرفتن بهترین تصمیم ممکن کمک بگیرید. هرچه مشتریان بالقوه خود را بهتر بشناسید، بهتر می‌توانید آن‌ها را به سمت فروش هدایت کنید.

با این حال باید به خاطر داشته باشید که این کار دو جنبه دارد. اول، مدت زمانی که شما در اختیار دارید تا مشتری را به سایت خود هدایت کنید و دوم تجربه آنها پس از بازدید از سایت. در هر دو مورد، داده‌های زیادی برای درک رفتار و مقاصد آنها وجود دارد.

[1] content management system

[2] Bing

[3] Google Search Console

[4] call to action

[5] Statista

[6] Bounce rate

[7] Google Ads

[8] User Flow

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه گروه سرمایه‌گذاری پرسال عضو شوید

اولین نفر از اخبار جدید استارتاپ‌ها مطلع شوید

آخرین مقالات را بخوانید