۱۶ استراتژی روابط عمومی برای تبدیل شدن به یک استارتاپ ستاره

اهمیت روابط عمومی برای موفقیت کسب‌وکار
وقتی صحبت از استراتژی‌های روابط عمومی می‌شود، استارت‌آپ‌ها با یک چالش جدی و جذاب مواجه هستند. استارتاپ‌ها اگر بخواهند مخاطبان خود را گسترش دهند و شناخت افراد را نسبت به برند بالا ببرند، باید توجه افراد را جلب کنند. اما چگونه باید نامی را برای خود دست و پا کرد، آن‌هم وقتی که باید در دنیای عظیم کسب‌وکار با شرکت‌های بزرگتر و معتبرتر رقابت کنیم؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram

این یک روایت کلاسیک از داستان اساطیری دیوید و جالوت است.

جالوت‌های جهان، شرکت‌های بزرگ با نام شناخته شده، اغلب مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، دیویدهای دنیای تجارت، شرکت‌های مبتکر با منابع کم و بدون نام شناخته شده هستند که برای جلب توجه رسانه‌ها تلاش می‌کنند و موفق می‌شوند در رقابت با بزرگان صنعت پیروز شوند.

بنابراین‌ به‌عنوان یک استارتاپ، چگونه می‌توانید توجه یک روزنامه‌نگار را به خود جلب کنید؟ پاسخ این سوال در مجموعه‌ای از استراتژی‌های متمایز روابط عمومی است، دقیقا مانند کاری که دیوید تنها با پنج سنگ کوچک و یک تیرکمان نامحسوس انجام داد.

رویکردهای مدرن مانند داستان‌سرایی روابط عمومی و استفاده از شرکت‌های روابط عمومی می‌تواند سودمند باشد.

آیا کسی هست که از فهرست ساده‌ای از کارهایی که می‌تواند فورا به بهبود موفقیت کسب‌وکار منجر شود، لذت نبرد؟

این موضوع مقاله امروز وبلاگ ماست. به زبان ساده‌تر، جلب توجه برای شرکت شما.

جلب توجه رسانه‌ها هدف اصلی روابط عمومی است. سخنان آنها بر بینندگان‌شان تاثیر می‌گذارد و هنگامی که درباره شما می‌نویسند و در نشریات خود از شما تقدیر می‌کنند، کسب‌وکار شما را مورد توجه عموم قرار می‌دهند. این به رشد شرکت شما کمک می‌کند؛ می‌تواند درآمد شما را افزایش دهد‌ و ممکن است جزء حیاتی محتوا و برنامه بازاریابی شما باشد. پس با ما در ادامه همراه باشید.

۱- در رسانه‌های اجتماعی حاضر باشید

حضور در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بزرگ مانند فیسبوک، توییتر و گوگل، برای هر کسب‌وکاری امکان‌ ایجاد روابط عمومی مستمر را فراهم می‌کند. به طور منظم، مرتبط و جذاب پست بگذارید. وبلاگ‌نویسان و اعضای رسانه‌ها را در مورد اطلاعات، فعالیت‌ها و رویدادهایی که خوانندگان به آن‌ها علاقه‌مندند، آگاه کنید.

۲- اهداف خود را شناسایی و پیام خود را شفاف بیان کنید

اهداف، روابط عمومی کسب‌وکار شما را در مسیر درست قرار می‌دهد و فقدان آن به شکست روابط عمومی شما منجر می‌شود. اهداف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ● تعداد بازدیدکنندگان واجد شرایط وب‌سایت را افزایش دهید.
  • ● مشتریان جدید جذب کنید.
  • ● آگاهی از برند را افزایش دهید.
  • ● رهبری فکری ایجاد کنید.

زمانی که اهداف خود را به درستی تعریف کردید، پیامی سازگار و شفاف ایجاد کنید. می‌خواهید مشتریان چه چیزی را در مورد شرکت شما به خاطر بسپارند؟ چرا کسی باید کسب‌وکار شما را انتخاب کند؟ ویژگی منحصر به فرد شما چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود مشتریان به شما اعتماد کنند.

۳- یک موضوع خبرساز را انتخاب کنید

با وجود رقابت بسیار زیاد بین استارتاپ‌ها و شرکت‌های معتبر برای جلب توجه رسانه‌ها، برجسته شدن ممکن است بسیار دشوار باشد. چگونه می‌توانید خود را بین لیست بلند بالای رقبا متمایز کنید؟ با پیامی چشمگیر که شما را متمایز می‌کند.

موضوعاتی را انتخاب کنید که از نظر مخاطبان شما قابل توجه است. این موضوع خبرساز ممکن است اولین استارتاپ شما یا یک محصول/خدمات جدید باشد. سایر موارد خبرساز که باید در مورد آنها فکر کنید عبارتند از:

  • ● استخدام نیروی اجرایی
  • ● دریافت کمک هزینه مالی
  • ● یک مکان جدید
  • ● هر دستاورد مهمی برای شرکت

از آنجایی که شما یک استارتاپ هستید، رقابت با شرکت‌های بزرگتر سخت خواهد بود. پس اخبار کسب‌وکار خود را زمانی انتشار دهید که در سایه اخبار سایر کسب‌وکارهای بزرگ  قرار نگیرد.

۴- از داستان‌سرایی استفاده کنید

داستان‌سرایی این توانایی را دارد که ارتباط احساسی با مخاطبان‌تان برقرار کند زیرا احساسات یک محرکه قوی در تصمیم‌گیری‌های ماست.  شما ممکن است از این ارتباط عاطفی برای برانگیختن علاقه یک روزنامه‌نگار استفاده کنید.

حتی قبل از اینکه موضوع اصلی خود را انتخاب کنید، در حال گفتن یک داستان هستید. موضوعی را انتخاب کنید که بتوانید یک داستان قانع‌کننده از آن روایت کنید. آن را از دیدگاه یک روزنامه‌نگار در نظر بگیرید: مخاطب هدف چه چیزی را می‌خواهد بخواند؟

زمانی که در مورد موضوعی تصمیم گرفتید، یک طرح کلی بنویسید. نوشتن طرح کلی به شما کمک می‌کند ارزیابی کنید که آیا ایده‌های شما علاقه یک خبرنگار یا وبلاگ‌نویس را برانگیخته است یا خیر. سوالات و شکاف‌های موجود در داستان خود را پیش‌بینی و آن‌ها را مرتفع کنید.

۵- وب‌سایت خود را مجددا راه‌اندازی کنید

وب‌سایت شما باید به روز و اصلاح شود. پس از به‌روزرسانی، یک جشن برای افزایش آگاهی مخاطبان و توجه به تغییرات و پیشرفت‌ها برگزار کنید.

۶- مثل یک روزنامه‌نگار فکر کنید

اهداف روابط عمومی شما به طور قابل توجهی با اهداف یک روزنامه‌نگار متفاوت است. در حالی که ممکن است بخواهید توجه رسانه‌ها را برای افزایش شناخت از برند جلب کنید، روزنامه‌نگاران روی مخاطبان خود متمرکز هستند. اگر داستان شما با علایق آن‌ها هم‌سو نباشد عملا پرداختن به این موضوع برای آن‌ها اتلاف وقت است.

برای همسو کردن علایق خود با روزنامه‌نگاران چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید؟ با خبرساز کردن، داستان خود را جالب کنید. چندین رویکرد وجود دارد که ممکن است به کار شما بیاید؛ آنچه در کسب‌وکار شما یا به طور کلی در رویدادهای جاری می‌گذرد را در نظر بگیرید و روایت خود را مطابق با آن شکل دهید، اتفاقات مهم را با هم ارتباط دهید و برای کشف آن‌چه که روزنامه‌نگار اخیرا در مورد آن نوشته، تحقیق کنید و موضوعات خود را با کار او مطابقت دهید و داستان خود را منحصر به فرد کنید و از دیدگاه جدیدی به آن  نگاه کنید تا از دیگران متمایز شوید.

۷- مهارت‌‌های نوشتاری و ویراستاری خود را تقویت کنید

محتوا، قلب بازاریابی دیجیتال است. نوشتن و ویرایش چیزی بیش از ایجاد محتوا برای پست‌های وبلاگ و صفحات فرود است.  هدف تعامل با مخاطبان و متقاعد کردن آن‌ها برای انجام اقدامات لازم به کمک محتوای مربوط است.

علاوه بر داشتن محتوا، بازاریابان می‌توانند با افزودن خلاقانه کلمات کلیدی سئو به بهینه‌سازی سایت و محتوای شما کمک کنند. بهینه‌سازی کلمات کلیدی به رتبه‌بندی محتوای شما در موتورهای جستجو کمک و یافتن آن‌ها توسط مخاطبان هدف را آسان‌‌تر می‌‌کند. محتوایی تولید کنید که در هر زمان قابل استفاده باشد. به این معنا که حتی اگر شخصی آن را چند روز بعد از انتشار ببیند، مطالب همچنان برای او کاربردی باشد.

 ۸- مخاطبان خود را بشناسید

روزنامه‌نگاران روزانه بیش از ۱۰۰ پیشنهاد رپورتاژ دریافت می‌‌کنند، به خصوص اگر برای وب‌سایت‌های خبری معروف کار کنند. اما تعداد رپورتاژهایی که روزانه خبرگزاری‌ها منتشر می‌کنند نشان می‌‌دهد که آن‌‌ها به هر تبلیغی بها نمی‌دهند. اگر مشکلی در نوشته شما وجود داشته باشد، مانند ارسال یک ایمیل اسپم یا نامرتبط بودن نوشته شما با سبک کاری آن‌‍‌ها، نام شما از لیست بررسی‌ها در یک میکرو ثانیه حذف خواهد شد. قبل از شروع، تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که پیشنهاد شما با سبک خبرنگار هر وب‌سایت مرتبط است.

داستان‌های قبلی آن‌‌ها را بخوانید تا متوجه شوید به چه چیزی علاقه دارند. این واقعیت که شما به کاری که آن‌‌ها انجام می‌‌دهند احترام بگذارید، می‌تواند شما را در رقابت متمایز کند.

از همان ابتدا قالب و محتوا را برای روزنامه‌نگار فراهم کنید. اینکه چرا به طور خاص او را انتخاب کردید؟ چرا طرح شما برای مخاطب هدف نویسنده ضروری است؟ کدام یک از داستان‌‌های آن‌ها بیشترین لایک‌‌ها و نظرات را در رسانه‌‌های اجتماعی به دست آورده است و داستان شما چه ربطی به این ماجرا دارد؟

وقت بگذارید و طرح خود را برای روزنامه‌نگار یا وبلاگ‌نویس شخصی‌سازی کنید. این به زمان و کار از طرف شما نیاز دارد، اما زمانی که طرح شما مورد توجه قرار گیرد ارزش آن را دارد.

۹- با ملاحظه باشید

همانطور که قبلا گفته شد، روزنامه‌نگاران بیش از هر زمان دیگری مشغول هستند و از شما می‌خواهند که سریع به اصل مطلب برسید. معرفی‌‌های طولانی ممکن است حوصله خواننده را سر ببرد. در مورد چون و چرای طرح دقیق باشید. چرا روزنامه‌نگار باید به طرح شما اهمیت دهد؟

از اصطلاحات کسل‌کننده خودداری کنید. شما می‌خواهید با روزنامه‌نگار ارتباط برقرار کنید و او را وادار کنید تا یک طرح خلاقانه برجسته ایجاد کند. به یاد داشته باشید که هدف، شما نیستید. وظیفه شما کمک به روزنامه‌نگار است، بنابراین به دنبال راه‌‌هایی برای افزایش ارزش محتوای خود باشید؛ مردم چه نوع قصه‌هایی را دوست دارند بشنوند؟ سبک آنها چیست؟ چه چیزی در پیشنهاد شما برای آنها مفید است؟

۱۰- روی حقایق تمرکز کنید

در عصری که رسانه‌ها به‌طور مداوم توسط اتهام اخبار جعلی تهدید می‌شوند، روزنامه‌نگاران باید به کار خود ادامه دهند. در نتیجه، روزنامه‌نگاران به ویژه در مورد موضوعاتی که فاقد شواهد مشخص هستند، احساس تردید می‌کنند. پس به خاطر داشته باشید که روزنامه‌نگاران به حقایق و داده‌‌های ثابت و قابل اثبات نیاز دارند.

به روزنامه‌نگاران کمک کنید تا روایتی را بسازند که در آینده گریبان‌‌گیر آنان نشود. هر اطلاعات و اعدادی را که می‌‌تواند به آن‌ها اطمینان دهد و داستان شما را برایشان جذاب‌تر کند، در متن ذکر کنید. این داده می‌‌تواند نظرسنجی یا مطالعات موردی اخیری باشد که انجام داده‌‌اید.

۱۱- از اصطلاحات صنعتی استفاده نکنید

طبیعتا نمی‌‌خواهید روزنامه‌نگاری که قصد کار روی رپورتاژ شما را دارد، از دست بدهید. اگر روزنامه‌نگاران اصل صحبت شما را درک نکنند، دیگر از شما سوال نخواهند کرد و طرح شما به طور کامل نادیده گرفته خواهد شد.

برای جلوگیری از چنین سرنوشتی، طرحی بنویسید که هر کسی بتواند آن را درک کند. قبل از اینکه پیشنهاد خود را برای کسی بفرستید، از شخصی خارج از کسب‌وکار، شاید یکی از اعضای خانواده یا حتی دوستان، بخواهید تا متن را کامل بخواند. در صورت وجود هرگونه تصور نادرست یا منحرف شدن دامنه توجه آنان، در طرح خود بازبینی کنید.

 12- مشارکت‌کننده باشید

با به اشتراک گذاشتن دانش صنعت خود به وب‌سایت‌های دیگر، نام و برند خود را به مخاطبان معرفی کنید. پست مهمان در وبلاگی که مخاطبان هدف شما به طور منظم آن را می‌خوانند می‌تواند بهترین راه برای افزایش مخاطب باشد.

همچنین می‌توانید با کارشناسان صنعت در تولید پادکست، کتاب الکترونیکی یا برگزاری وبینار همکاری کنید. به خصوص اگر با یک فرد شناخته شده همکاری کنید، مخاطبان زیادی پیدا می‌کنید.

تفاوت این نوع از تبلیغات با تبلیغات سنتی در تایید شخص ثالثی است که نقش بیشتری در جلب اعتماد مخاطبان دارد. انواع جدید محتوا و همکاری‌ها نیز می‌توانند به جذب مخاطبان جدید کمک کنند.

۱۳- سرمایه‌گذاری در تبلیغات

ایجاد ترافیک ارگانیک به زمان نیاز دارد و شما به عنوان یک کسب‌وکار کوچک، باید روی بردهای سریع سرمایه‌گذاری کنید. تکنیک‌های تبلیغات پولی که مشتریان را با قدرت هدف قرار می‌دهند، برای دستیابی به موفقیت کوتاه‌مدت و عرضه محصولات بیشتر ایده‌آل هستند.

اگر بدانید که مخاطبان هدف شما به دنبال محصول یا خدمات شما در اینترنت هستند، تبلیغات گوگل ایده‌آل‌ترین گزینه است. اگر اینطور نیست، ممکن است استفاده از تبلیغات رسانه‌های اجتماعی فکر بهتری باشد.

افراد در رسانه‌های اجتماعی قصد خرید کم‌تری دارند، اما با تبلیغات هدفمند دقیق و قرار گرفتن در معرض تبلیغات، ممکن است کنجکاوی مخاطبان خود را تحریک کنید.

 ۱۴- از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید

فقط به این دلیل که بازدیدکنندگان وب‌سایت را به لید تبدیل کرده‌اید، تضمینی نیست که این لیدها آماده خرید باشند. بسیار مهم است که در ذهن افراد بمانید و آنها را به تصمیم خرید نزدیک‌تر کنید.

بازاریابی ایمیلی یک روش ساده، بدون هزینه و مقیاس‌پذیر برای برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان جدید و قدیمی است.

هنگامی که یک پلتفرم ایمیل مارکتینگ را راه‌اندازی کردید سعی کنید خبرنامه‌ها (برای اعضای جدید وبلاگتان) و تبلیغات دیگر را به پایگاه داده‌های خود ارسال کنید.

از آنجایی که می‌دانیم صاحبان شرکت‌های کوچک وقت خالی زیادی برای صرف بازاریابی دیجیتال ندارند، از اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید تا فرآیند را برای خود آسان‌تر کنید.

۱۵- مصرف‌کنندگان راضی را تشویق کنید تا تجربه خرید خود را به اشتراک بگذارند

هنگامی که یک مصرف‌کننده راضی در مورد شرکت شما در رسانه‌های اجتماعی یا سایت‌های نقد و بررسی می‌گوید، مهر تاییدی بر محصول یا خدمت شما می‌زند. حتی در رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات شفاهی همچنان نقش مهمی در انتخاب افراد برای خرید دارد.

اگر مشتری بالقوه‌ای ببیند که یکی از دوستانش در توییتر درباره شرکت شما صحبت می‌کند یا عکسی در اینستاگرام از محصول شما پست می‌کند، ممکن است تمایل بیشتری به خرید از شما داشته باشد. به هر حال ۷۱ درصد از خریداران تمایل بیشتری به خرید بر اساس ارجاعات شبکه‌های اجتماعی دارند.

مشتریان را تشویق کنید تا تجربیات مثبت خود را با محصول شما در بخش بررسی گوگل یا رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

۱۶- پیگیر وضعیت باشید

ابزارهای تحلیل روابط عمومی مشابه ابزارهای هواپیما هستند. اگر خلبان وسایل کمکی مانند ارتفاع‌سنج و GPS را نداشته باشد، ممکن است در ارتفاع خیلی پایینی پرواز یا در یافتن موقعیت‌های مکانی اشتباه کند. از سوی دیگر، توجه به معیارهای روابط عمومی می‌تواند به تضمین پیش‌برد درست برنامه‌های شما کمک کند.

اگر متوجه شدید که یکی از اجزای طرح شما آنطور که باید کار نمی‌‌کند، از این فرصت برای اصلاح آن استفاده کنید تا در مسیر درست قرار بگیرید. نادیده گرفتن شاخص‌ها و معیارها همانند پرواز با چشمان بسته است که ممکن است عواقب شدیدی بر روابط عمومی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه گروه سرمایه‌گذاری پرسال عضو شوید

اولین نفر از اخبار جدید استارتاپ‌ها مطلع شوید

آخرین مقالات را بخوانید