چگونه سلامت روان کارمندان را بهبود دهیم؟

روز جهانی سلامت روان
رهبران باید خود را برای حمایت از کارکنان در برابر چالش‌های سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی، فرسودگی شغلی، تروما و سندروم اضطراب پس از سانحه آماده کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

انسان آفریده‌ای است که عدم قطعیت می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در او شود و شرایط حال حاضر دنیا زندگی‌ ما را در وضعیت نامعلومی قرار داده است. با عبور از موج‌های متعدد ابتلا به کووید۱۹، تردیدها پیرامون بازگشایی یا عدم بازگشایی مشاغل، پیامدهای اقتصادی همه‌گیری و مواردی از این دست باعث می‌شود ما تصویر واضحی از آنچه در آینده منتظر ماست نداشته باشیم. نتیجه این عدم قطعیت بر سلامت روان و عملکرد ما در جامعه از جمله در محل کار تاثیر منفی می‌گذارد.

حتی پیش از شیوع ویروس کرونا به دلیل افزایش آگاهی کارکنان نسبت به اهمیت ارتقاء سلامت روان و درخواست آن‌ها برای توجه به این موضوع، بسیاری از شرکت‌ها را در پی آن بودند تا تمرکز خود را بر حوزه سلامت روانی در محل کار افزایش دهند. با چالش‌‌های متعددی که این روزها جزء جدایی‌ناپذیری از زندگی ما هستند، تلاش‌ها برای ارتقاء سلامت روان حتی بیش از پیش ضرورت یافته است.

همانطور که شرایط جدید اقتصادی دنیا ما را مجبور می‌کند اقدامات جدیدی در ماه‌ها و سال‌های آینده انجام دهیم، رهبران نیز باید خود را برای حمایت از کارکنان در برابر چالش‌های سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی، فرسودگی شغلی، تروما و سندروم اضطراب پس از سانحه[1] آماده کنند. این چالش‌ها ممکن است با توجه به نژاد، وضعیت اقتصادی، وضعیت شهروندی، نوع شغل، وظایف فرزندپروری و بسیاری از متغیرهای دیگر متفاوت باشد اما برخی اقدامات مشترک می‌تواند در همه شرایط به مدیران کمک کند. در ادامه به بررسی برخی از این اقدامات اصلی برای حمایت و ارتقاء سلامت روان کارکنان می‌پردازیم.

مدیران چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟

حتی در گنگ‌ترین شرایط، نقش یک مدیر یکسان است: او باید از اعضای تیم خود حمایت کند. این حمایت باید همه‌‌جانبه و پوشش‌دهنده تمام جنبه‌های زندگی افراد باشد. سلامت روانی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی هر فرد است که بر زندگی شخصی و کاری او تاثیرگذار می‌گذارد. خبر خوب این است که بسیاری از ابزارهایی که برای این کار نیاز دارید همان ابزارهایی هستند که شما را به یک مدیر موثر تبدیل می‌کنند.

۱- شما نیز چالش‌های روان‌شناختی خود را نشان دهید

یکی از پیامد‌های همه‌گیری کرونا تاکنون، عادی‌ نشان دادن چالش‌های سلامت‌ روان است. تقریبا همه افراد، از کوچک تا بزرگ تا حدی از ناراحتی را تجربه کرده‌اند. اما این جهانی بودن تجربه تنها در صورتی به کاهش برچسب‌گذاری نسبت به بیماری‌های روان‌شناختی منجر می‌شود که افراد، به ویژه افراد تاثیرگذار و قدرتمند، تجربیات خود را از روبه‌رویی با آن چالش به اشتراک بگذارند. صادق بودن در مورد مشکلات روحی و روانی که به عنوان یک انسان و در وهله بعد به‌ عنوان یک مدیر تجربه کرده‌اید، دری را برای کارکنان باز می‌کند تا با شما در مورد چالش‌های مربوط به سلامت روان خود راحت‌تر صحبت کنند.

قبل از همه‌گیری، شرکت بیوتکنولوژی روشه ژن‌ان‌تک ویدیوهایی تهیه کرد که در آن رهبران ارشد این شرکت در مورد سلامت روان خود صحبت می‌کردند. این ویدیوها به عنوان بخشی از کمپینی به نام #Let’sTalk در شبکه ارتباطی داخلی شرکت به اشتراک گذاشته شدند. سپس این شرکت گروهی از کارکنان آموزش‌دیده برای کمک به افزایش آگاهی برای سلامت روان را تحت عنوان “قهرمانان سلامت روان” تشکیل داد تا فیلم‌هایی را در مورد تجربیات خود تهیه کنند که به عنوان بخشی از کمپین‌های مختلف آگاهی از سلامت روان شرکت مورد استفاده قرار گرفت.

بسیاری از ما با دورکار‌شدن علاوه بر چالش‌های همه‌گیری، چالش‌های زیادی را تجربه می‌کنیم. وقتی مدیران چالش‌های خود از جمله چالش‌های روان‌شناختی و… را توصیف می‌کنند، باعث می‌شود که در نظر کارکنان، در جایگاه یک انسان، قابل ارتباط و شجاع به نظر برسند. تحقیقات نشان داده است که یک سبک رهبری موثر می‌تواند اعتماد را تقویت کرده و تعامل و عملکرد کارکنان را بهبود بخشد.

۲- به شکل فراگیری انعطاف‌پذیر باشید

باید نسبت به بروز تغییرات در وضعیت، نیازهای تیم و حتی نیازهای خودتان منعطف باشید. به صورت مرتب اوضاع و نیاز‌ها را به خصوص در نقاط گذار چالش‌ها بررسی کنید. کمک کردن به حل چالش‌ها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که واقعا از اتفاقات در حال وقوع باخبر باشید. برقراری مکالمات پیرامون نیازها به شما فرصتی می‌دهد تا هنجارها و روش‌های حمایت خود از سلامت روان کارکنان را بیش از پیش بیابید.

در مورد آنچه نیاز به مشاهده دقیق دارد، درگیر فرضیات نشوید. یک روش مشخص برای مقابله با عوامل استرس‌زا مانند چالش‌های مراقبت از کودک یا احساس نیاز به کار دائمی در پیش بگیرید و تا آنجا که ممکن است سخاوتمند و واقع‌بین باشید. جیسون فرید مدیرعامل بیس‌کمپ[2] اخیرا به کارکنان خود اعلام کرد که می‌توانند تمام مسئولیت‌های مراقبتی خود را در کنار برنامه کاری انجام دهند، حتی اگر این بدان معنا باشد که ساعت‌های کمتری کار کنند. انعطاف‌پذیری لزوما به معنای پایین آوردن استانداردهای شما نیست؛ بلکه به تیم شما کمک می‌کند تا در میان شک و تردید راجع به آینده، به رشد خود ادامه دهند.

انعطاف‌پذیری خود را با برجسته‌ کردن تغییر رفتار خود جا بیاندازید. استیسی اسپرنکل، یکی از مدیران شرکت حقوقی مریسون‌ اند فورستر[3]، پیش قدم شد و به تیم‌های خود اعلام کرد که به دلیل مسئولیت‌های مراقبت از کودک، ساعت‌های عجیب و غریبی را به کار اختصاص می‌دهد و از آن‌ها هم خواست تا هر آنچه که برای بهتر انجام دادن وظایف خود در دوران همه‌گیری نیاز دارند را با مدیرشان به اشتراک بگذارند.

از اعضای تیم بخواهید هنگام سازگاری با شرایط جدید، نسبت به یکدیگر صبور و با درک باشند و شما هم به آنها اعتماد کنید. زمانی که حسن نیت‌تان به آن‌ها ثابت شد، به شما تکیه خواهند کرد و به یاد خواهند آورد که چگونه در این مدت به خوبی شرایط را مدیریت کردید.

۳- بیشتر ارتباط برقرار کنید

مطالعات نشان می‌دهند کارکنانی که احساس می‌کنند مدیران‌شان در برقراری ارتباط قوی نیست، ۲۳ درصد بیشتر از سایرین در معرض آسیب‌های مرتبط با سلامت روان هستند. شما موظف هستید تیم خود را از تغییرات یا به روزرسانی‌های سازمانی مطلع کنید. ساعت‌ها و هنجارهای کاری اصلاح شده را روشن کنید و در صورت امکان با تنظیم انتظارات در مورد حجم کار، اولویت‌بندی کارهایی که باید انجام شوند و مشخص کردن شرایط جدید، استرس کارمندان را تا جای ممکن از بین ببرید.

در سازمان خود در زمینه سلامت روان آگاه‌سازی و منابع لازم برای ارتقاء آن را معرفی کنید. برخی از کارکنان اعلام کردند که سازمان‌شان، این آگاه‌سازی و منابع را فعالانه به اشتراک نگذاشته است. اگر این منابع را یک بار به اشتراک گذاشته‌اید، تردید نکنید و مجددا آن‌ها را به اشتراک بگذارید. گاهی شرم و نگرانی از برچسب‌ها مانع از آن می‌شود که بسیاری از کارکنان از چالش‌های سلامت روان خود صحبت کنند و به دنبال درمان بروند، بنابراین استفاده از خدمات بهداشت روان و درخواست کمک را عادی‌سازی کنید.

رهبران چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟

بر اساس نتایج گزارشی که در سال ۲۰۱۹ به بررسی سلامت روان در محل کار پرداخته بود، بیشترین درخواست برای منابع بهداشت روانی در محل کار شامل فرهنگ بازتر و پذیرفته شده‌تر، اطلاعات واضح‌تر در مورد شرایط کمک گرفتن و آموزش درباره روش‌های کمک به سلامت روان بود.

به اشتراک گذاشتن چالش‌های مربوط به سلامت روان خود و الگوبرداری از رفتار سالم از مهمترین گام‌هایی است که می‌توانید به عنوان یک مدیر بردارید.

۴- روی آموزش سرمایه‌گذاری کنید

اکنون بیش از هر زمان دیگری باید آگاه‌سازی از اقدامات پیشگیرانه در محل کار برای رهبران، مدیران و کارکنان در اولویت قرار داده شود. قبل از همه‌گیری، شرکت‌هایی از جمله ماریسون‌ اند فورستر و ورژن مدیا[4] رهبران ارشد را گرد هم آوردند تا در مورد نقش‌شان در ایجاد یک فرهنگ سازمانی سالم از نظر روان‌شناختی بحث کنند. این امر به خوبی در کنترل عدم قطعیت بوجود آمده به آن‌ها کمک کرد. همانطور که کارکنان بیشتری با مشکلات سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنند، مهم است که افسانه‌های رایج را کنار بگذاریم، برچسب‌گذاری‌ها را کاهش دهیم و مهارت‌های لازم برای گفتگوهای سازنده در مورد سلامت روان در محل کار را ایجاد کنیم. اگر بودجه لازم برای سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش همگانی مهارت‌ها را ندارید، ایجاد گروه‌هایی از کارکنان آموزش دیده در زمینه سلامت روان راهی کم هزینه‌تر برای افزایش آگاهی، ایجاد اجتماع و ارائه حمایت از همکاران است.

۵- سیاست‌ها را اصلاح کنید

برای کاهش استرس همه اعضای سازمان تا آنجا که ممکن است در به‌روزرسانی و تسهیل سیاست‌ها و فرایندها در واکنش به همه‌گیری و ناآرامی‌های اجتماعی، سخاوتمند و انعطاف‌پذیر باشید. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد قوانین و هنجارهای خود را درباره ساعت‌های کاری انعطاف‌پذیر، مرخصی با حقوق، راه‌های ارتباطی و مرخصی بدون حقوق و دستمزد دقیق‌تر بررسی کنید. بازبینی عملکرد باید به عنوان فرصتی برای ارائه بازخورد و یادگیری دلسوزانه باشد، نه فرصتی برای ارزیابی سختگیرانه. در اواسط ماه مارس، کاترین ماهر، مدیرعامل بنیاد ویکی مدیا[5]، ایمیلی به افراد سازمان خود ارسال کرد که در آن تغییراتی برای کاهش استرس ذکر شده بود، از جمله:

“اگر شما نیاز به تغییر ساعت کاری خود دارید، مشکلی نیست.”

او همچنین متعهد شد که حقوق پیمانکاران و کارکنان ساعتی را بر اساس ساعت‌های معمول آن‌ها صرف نظر از عملکردشان در کار پرداخت کند. هنگامی که تغییراتی را با هدف بهبود سلامت روان ایجاد می‌کنید، صریحا مشخص کنید که این کار را برای حمایت از سلامت روان کارکنان خود انجام می‌دهید.

۶- مقیاس‌بندی کنید

برای سنجش سلامت روان افراد به دنبال راهی برای مقیاس‌بندی باشید. برای مثال با نظرسنجی‌های کوتاه و مکرر می‌توان فهمید حال افراد در زمان‌های مختلف چگونه است. شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری جهانی بلک راک[6]، یکی از سازمان‌هایی است که در طول همه‌گیری کووید۱۹، به کمک پالس‌سروی ‌(نظرسنجی‌های کوتاه ‌و منظم) عوامل استرس‌زا و نیازهای اصلی کارکنان را درک کرد. این مشارکت مستقیم کارکنان در تشخیص نیازها، سبب شکل‌دهی برنامه‌های جدیدی از جمله مهارت‌های مدیریت از راه دور برای مدیران، افزایش سلامت و رفاه کارکنان و افزایش انعطاف‌پذیری شرایط کاری و استراحت شده است.

 

هرچقدر هم که دوست داشته باشیم به حالت قبل برگردیم، این امر شدنی نیست. بنابراین بیایید از این فرصت برای ایجاد فرهنگی سالم از نظر روان‌شناختی در محیط کار که باید پیش از این‌ها آن را اجرا می‌کردیم، استفاده کنیم.

 

 

[1] Post traumatic stress disorder

[2] BaseCamp

[3] Morrison & Foerster

[4] Verizon Media

[5] Wikimedia Foundation

[6] BlackRock

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه گروه سرمایه‌گذاری پرسال عضو شوید

اولین نفر از اخبار جدید استارتاپ‌ها مطلع شوید

آخرین مقالات را بخوانید