چگونه از سئو برای بهبود کسب‌وکار استفاده کنیم؟

اهمیت سئو در کسب و کار
همه برندها از همان ابتدای فعالیت خود باید توجه ویژه‌ای به سئو داشته باشند، زیرا سئو یکی از بادوام‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها برای معرفی برند به مشتریان است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram

این روزها با توجه به گسترش اینترنت، اهمیت سئو به بالاترین حد خود رسیده است. از آنجا که مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای به سمت کسب‌وکارهای آنلاین سوق پیدا کرده‌اند، حتی سنتی‌ترین کسب‌وکارها نیز متوجه شدند که باید به سمت دیجیتال شدن حرکت کنند.

بسیاری از برندها و کسب‌وکارها می‌دانند که برای موفقیت در دنیای دیجیتال به سئو نیاز دارند. سئو مطمئنا قابلیت جستجو و دید کلی یک وب سایت را بهبود می‌بخشد، اما چه قابلیت‌های دیگری را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند؟

چرا سئو اهمیت دارد؟

در ادامه به بررسی  ۹ دلیل که کسب‌وکارها، فارغ از حیطه فعالیت و اندازه خود، باید از سئو برای ارتقا برندشان استفاده کنند می‌پردازیم.

۱- جستجوی ارگانیک یکی از اصلی‌ترین منابع ترافیک وب‌سایت است

جستجوی ارگانیک بخش بزرگی از عملکرد وب‌سایت اکثر کسب‌وکارها و یک جزء مهم در فرایند جذب مشتری است و در نهایت نیز باعث تعامل مشتریان می‌شود.

همانطور که کارشناسان بازاریابی نیز می‌گویند، گوگل نسبت به رقبایی مانند یاهو[1]، بینگ[2]، بایدو[3]، داک‌داک‌گو[4] و یاندکس[5]، سهم قابل توجه‌تری از جستجو‌ها را به خود اختصاص داده است.

این بدان معنا نیست که سایر موتورهای جستجو به دیده شدن یک برند کمک نمی‌کنند، بلکه گوگل بخش قابل توجهی از کل آمار جستجوها را در اختیار دارد.

می‌توان گفت که با توجه به این آمار گوگل یکی از پراهمیت‌ترین موتورهای جستجو است و نباید از دستورالعمل‌های آن برای نمایش نتایج جستجو غافل شد. اما همچنان بخش باقی مانده از جستجو‌ها که متعلق به موتورهای جستجوی دیگر است برای برندها حائز ارزش است.

گوگل، به عنوان پربازدیدترین وب سایت در جهان و دارا بودن بیش از ۱ میلیارد کاربر، محبوب‌ترین موتور جستجو در سراسر جهان است. یوتیوب نیز پس از گوگل، دومین موتور جستجوی بزرگ است و بیش از ۲ میلیارد نفر حداقل یک بار در ماه به آن دسترسی دارند.

آمارها نشان می‌دهند اکثریت افرادی که به اینترنت دسترسی دارند حداقل یک بار در روز برای دریافت اطلاعات به گوگل مراجعه می‌کنند. قابل مشاهده بودن در نتایج جستجو، آن هم به عنوان یک منبع قابل اعتماد توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو همیشه به نفع یک برند است. سئوی بهینه شده و یک وب سایت با محتوای مناسب شانس شما را برای حضور در نتایج اولیه جستجوی موتورهای جستجو افزایش می‌دهند.

۲ سئو مناسب باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می‌شود

یکی از اهداف بهینه کردن سئو، ایجاد یک پایه قوی برای یک وب‌سایت با طراحی زیبا و تجربه کاربری تمیز و موثر است که به لطف اعتماد و اعتبار برند و ویژگی‌های دیجیتال آن، به راحتی در نتایج جستجو قابل کشف باشد.

عناصر بسیاری در ایجاد اعتبار در مورد موتورهای جستجو مانند گوگل نقش دارند. علاوه بر عوامل ذکر شده در بالا، عوامل زیر نیز در بالا آمدن سایت شما در نتایج جستجو موثر است:

  • ● پیوندهای طبیعی
  • ● تعامل‌های مثبت کاربران
  • ● سیگنال‌های یادگیری ماشینی
  • ● عناصر و محتوای بهینه شده

در ایجاد اعتماد و اعتبار مهم‌ترین چالش این است که هیچ اعتمادی یک شبه به دست نمی‌آید، درست مانند زندگی واقعی. قدرت و اعتبار در طول زمان به دست می‌آید و ساخته می‌شود.

پیروی از دستورالعمل‌های E-A-T گوگل که حروف اول تخصص[1]، اقتدار[2] و امانت‌داری[3] است برای دستیابی به موفقیت بسیار مهم است. تثبیت یک برند به عنوان یک مرجع نیازمند صبر، تلاش و تعهد است و بر ارائه یک محصول یا خدمات ارزشمند و باکیفیت وابسته است تا مشتریان به یک برند اعتماد کنند.

۳- سئو بهترین راه برای درک خواسته‌های مصرف‌کنندگان است

از درک تغییرات کلان بازار تا درک خواسته‌های مصرف‌کننده، سئو به ما نشان می‌دهد که مشتریان در اصل به دنبال چه می‌گردند و چه نیازی دارند. داده‌ها و قالب‌های سئو، چه گفتاری و چه کلامی، سیگنال‌های واضحی از هدف و رفتار کاربر به ما می‌دهد.

این کار به طرق مختلف صورت می‌پذیرد:

  • ● جستجوی داده‌ها
  • ● تجزیه و تحلیل صفحه نتایج موتور جستجو
  • ● داده‌های تجزیه‌و‌تحلیل شده و داده‌های حاصل از هوش مصنوعی

۴ سئوی خوب به معنای تجربه کاربری بهتر است

تجربه کاربری این روزها از اولویت‌های هر کارشناس بازاریابی است. همه خواهان رتبه‌بندی ارگانیک بهتر و هر چه بیشتر دیده‌شدن هستند. با این حال، تعداد کمی از افراد متوجه می‌شوند که تجربه کاربری بهینه بخش بزرگی از رسیدن چنین جایگاهی است. گوگل می‌داند یک تجربه کاربری خوب یا نامطلوب چگونه است و یک تجربه کاربری مثبت را به عنوان عنصری اساسی برای موفقیت یک وب‌سایت تلقی می‌کند.

به‌روزرسانی تجربه صفحات گوگل چیزی است که بازاریابان در همه صنایع باید به آن پایبند باشند و بخشی از این تمرکز دیرینه بر تجربه مشتری است.

تقریبا همه مشتریان می‌دانند که چه می‌خواهند و اگر نتوانند آن را در وب‌سایت شما پیدا کنند، وب‌سایت شما را بدون هیچ تعامل مثبتی ترک خواهند کرد و این به عملکرد وب‌سایت شما آسیب می‌زند.

یک مثال واضح از ایجاد یک تجربه کاربری مستحکم، موفقیت روزافزون گوگل بین سایر موتورهای جستجو به دلیل نمایش مستقیم داده‌ها و نتایج در صفحه نتایج جستجو است.

تجربه کاربری گوگل به صورتی است که کاربران بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را با کم‌ترین کلیک، سریع و آسان به دست آورند.

۵ سئو به شما کمک می‌کند تا محیط وب را درک کنید

با محیطی که همیشه در حال تغییر است، ماندن در صدر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اما تلاش برای ماندن در صدر سئو، شما را در صدر حلقه تغییرات عمده برای جستجو قرار می‌دهد. دانستن سازوکارهای محیط وب، از جمله تاکتیک‌هایی است که توسط سایر کسب‌وکارها و رقبای محلی مشابه شما استفاده می‌شود و همیشه هم برای آن برندها مفید خواهد بود.

۶- رعایت سئو، کاری نسبتا ارزان و بسیار مقرون به صرفه است

سئو در طرح کلان کارها نسبتا ارزان است و بازده آن به احتمال زیاد از نظر سود یک برند در مقابل نتیجه قابل توجه خواهد بود. نباید به هزینه سئو به عنوان یک هزینه بازاریابی نگاه کنید؛ بلکه سئو یک سرمایه‌گذاری تجاری واقعی است.

۷ سئو مکمل روابط عمومی است

سئو به ایجاد ارزش ویژه بلندمدت برای برند شما می‌انجامد. بدون شک داشتن یک رتبه خوب در نتایج جستجوی گوگل و یک موقعیت مطلوب به ارتقا نمایه برند شما کمک می‌کند.

مردم به دنبال اخبار و موارد مرتبط با عبارت‌های جستجو شده خود هستند و داشتن یک استراتژی سئو و روابط عمومی خوب به این معنی است که برند شما دیده خواهد شد. همچنین داشتن یک تجربه کاربری خوب در وب سایت شما به این معنی است که پیام‌های شما شنیده می‌شود و محصولات یا خدمات شما به فروش می‌رسند.

سئو دیگر یک کانال سلسله‌دار نیست، بنابراین ادغام آن با محتوا و روابط عمومی به دسترسی و آگاهی از برند در کنار سایر اقدامات کمک می‌کند.

۸- سئو یک استراتژی بلندمدت است

سئو می‌تواند تاثیر قابل توجهی در همان ابتدای کار داشته باشد، اما تاثیرات آن تا سال‌ها ماندگار خواهد بود. برای مثال سایتی را تصور کنید که زیاد به سئو اهمیت نداده است. حتی چنین سایتی هم با به‌کارگیری شیوه‌های اولیه سئو که در یک وب‌سایت با تجربه کاربری مناسب استفاده می‌شود، شاهد بهبود نتایج خواهد بود.

هر چه زمان، تلاش و بودجه بیشتری به سئو اختصاص داده شود، وب‌سایت شما شاهد نتایج بهتری خواهد بود.

۹ سئو فرصت‌های جدیدی را به نمایش می‌گذارد

سئوی با کیفیت، همیشه ابزاری برای کشف، درخشش و استفاده از فرصت‌های جدید برای برندها ایجاد می‌کند. هرچه یک برند بهتر شناخته شود، فرصت‌های بیشتری برای کمک به شکوفایی آن ایجاد می‌شود. سئو نیز همین تاثیر را روی کسب‌وکارها دارد.

فرصت‌های جدید سئو امروزه می‌تواند به طرق مختلف به دست بیاید. از ارائه محتوا گرفته تا فرصت‌های دیجیتال و اجتماعی و کمک به فروش، محصول و استراتژی‌های خدمات مشتری.

 

[1] Expertise

[2] Authoritativeness

[3] Trustworthiness

[1] Yahoo

[2] Bing

[3] Baidu

[4] DuckDuckGo

[5] Yandex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه گروه سرمایه‌گذاری پرسال عضو شوید

اولین نفر از اخبار جدید استارتاپ‌ها مطلع شوید

آخرین مقالات را بخوانید