4 استراتژی‌ مهم برای موفقیت استارتاپ‌ها در بازار

بازاریابی همراه با استراتژی
پس از آن‌که شرکت خود را ثبت، نام دامنه را خریداری، وب‌سایت خود را طراحی و حساب‌های کسب‌وکارتان را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کردید، نوبت به گام بعدی برای ایجاد آگاهی در بازار نسبت به برند و یک سیستم پشتیبانی از خدمات و مشتریان می‌رسد. برای موفقیت در این مرحله شما ناگزیر به استفاده از یک استراتژی بازاریابی یکپارچه هستید که شامل چند مرحله کلیدی برای شروع است!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram

در ادامه به بررسی ۴ مورد از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی می‌پردازیم که به موفقیت هرچه بیشتر استارتاپ شما کمک می‌کند.

۱- برای مخاطبان هدف خود، محتوای ارزشمند تولید کنید

ارائه محتوای جذاب و ارزشمند برای جذب مشتریان جدید بسیار مهم است. تولید محتوا راهی است که به کمک آن می‌توانید تخصص و مزایای محصول خود را به مخاطبان نشان دهید. بخش بزرگی از آگاهی از محصول و برند شما در بازار ناشی از اعتماد و اعتباری است که برای شرکت ساخته‌اید.

بنابراین، هیچ‌گاه شتاب‌زده و مستقیم وارد مرحله فروش نشوید. قبل از ورود به بازار ابتدا اطلاعاتی راجع به محصول و برند خود به مشتریان بدهید تا آن‌ها را متقاعد کنید که محصول شما برای آن‌ها مناسب است. بهترین راه برای این کار تولید محتواهای ارزشمند و ارائه مطالب جالب در صفحات مجازی کسب‌وکارتان است. ساخت یک وبلاگ و ارائه و تولید منظم محتوایی که برای مشتریان شما مفید باشد، یک روش افزایش وفاداری مشتریان است.

این امر به فروش شما کمک می‌کند زیرا افراد ابتدا با محصول شما آشنا می‌شوند و زمانی که برای خرید مراجعه می‌کنند، برند شما اولین برندی است که به ذهن آن‌ها می‌آید.

۲- انتخاب نام تجاری و بازار هدف

هیچ تیم بازاریابی و هیچ کارآفرینی بدون نام تجاری و جایگاه‌یابی در بازار، قادر به شناخت مخاطبان خود نیست. شما تنها زمانی می‌توانید تبلیغات خود را طراحی کنید که ایده روشنی از آنچه در بازار هدف شما می‌گذرد، داشته باشید. برخی از این مرحله به عنوان تقسیم‌بندی بازار یاد می‌کنند و برخی دیگر آن را بازاریابی هدف می‌نامند، اما در اصل هر دو عبارت یک معنا دارند: منحصر کردن محدوده بازار برند، محصول و خدمات.

به هر حال اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم هیچ محصولی در دنیا وجود ندارد که برای همه مردم جذاب باشد. به عنوان مثال، کوکاکولا مشتریان خود را دارد که اغلب به دلایل مختلف مانند سن، شخصیت و حتی بودجه با مشتریان رقبایی مانند پپسی متفاوت هستند!

برای اینکه موقعیت منحصربه‌فردی در بازار پیدا کنید، باید مشخصات دقیق جمعیتی مشتریان خود را بشناسید. اگر کسب‌وکار شما نوپاست و این اولین دوره عرضه محصول‌تان به بازار است، باید طراحان محصول، پرسنل خدمات مشتری، فروشندگان و سایر عوامل دخیل در این فرایند را به کار گیرید تا مخاطبان هدف شما را به گروهی خاص محدود کنند. زمانی که شما بدانید چه کسانی مشتری شما هستند، محصولات‌تان را مطابق با استانداردهای آن‌ها طراحی می‌کنید.

۳- بازاریابی از طریق ایمیل

ایمیل‌ها هنوز هم یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی برای برقراری ارتباط با مشتریان، تبلیغات، معرفی محصولات و تحریک مخاطبان به خرید محصول شما هستند. تحقیقات انجام شده در رابطه با بازاریابی ایمیلی نشان می‌دهد برند‌های خرده‌فروشی که از این طریق بازاریابی می‌کنند با آمار ۱۴ درصد برای باز کردن پیام و ۲.۶ درصد کلیک بر لینک روبه‌رو هستند. با استفاده از این ارقام، تیم‌های بازاریابی شما می‌توانند فروش احتمالی را از اندازه پایگاه داده ایمیل پیش‌بینی کنند!

وارد کردن نام افراد به لیست بازاریابی ایمیلی مستلزم توجه به مقررات کشوری است که در آن فعالیت می‌کنید. برای مثال اکثر کشورها از جمله کشورهای اروپایی در حال حاضر تنها در صورتی این بازاریابی را قانونی می‌دانند که افراد لیست شما، خودشان تمایل به دریافت ایمیل از شما داشته باشند. از ایمیل به عنوان راهی برای ارائه محتواهای طولانی‌تر و ویدیویی استفاده کنید که به راحتی از طریق ایمیل قابل دیدن هستند.

۴- جمع‌آوری لید

جمع‌آوردی لید راهی سریع‌ و البته گاهی گران قیمت (نسبت به سایر روش‌ها) برای آگاهی از محصول جدید شماست.

یکی از اشتباهات استارتاپ‌ها تمرکز بیش از حد بر تبلیغات کلیکی و بازاریابی از طریق موتورهای جستجو است، در حالی که این شیوه‌های بازاریابی باید همواره با سئوی سایت شما همراه باشند. از آنجا که اثرات تبلیغات کلیکی، زودبازده اما ناپایدار است استراتژی بازاریابی خود را بیش از حد روی این روش متمرکز نکنید.

از مزایای تبلیغات کلیکی می‌توان به امکان هدف قرار دادن دقیق مشتریان اشاره کرد. هنگامی که موتورهای جستجو توجه و ترافیک وب‌سایت شما را مشاهده می‌کنند، به شما امتیاز سئو می‌دهند و به همین دلیل است که در کنار بازاریابی، سئو مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نهایت، تبلیغات کلیکی امکان هدف‌گیری مجدد مخاطبان را برای شما فراهم می‌کند.

این مخاطبان، لیدهایی هستند که قبلا به محصول شما علاقه نشان داده‌اند، بنابراین احتمال بالاتری وجود دارد که از برند شما استقبال کنند. آنها ممکن است از وب‌سایت شما بازدید کرده باشند، روی آگهی شما در صفحات مجازی کلیک کرده یا حساب‌های شما در شبکه‌های اجتماعی را دنبال کرده باشند. الگوریتم هدف‌گیری مجدد می‌تواند آنها را ردیابی کرده، سپس تبلیغات مرتبط‌ تری را نشانشان دهد تا احتمال فروش شما افزایش یابد.

سخن نهایی

راه‌اندازی هر کسب‌و‌کاری می‌تواند فرصتی برای یافتن استقلال مالی باشد، اما چرا ۶۰ درصد از شرکت‌های نوپا در همان ۳ سال اول فعالیت خود شکست می‌خورند؟ پاسخ این سوال در استراتژی‌های بازاریابی آن‌هاست. بسیاری از استارتاپ‌ها بدون توجه به مخاطبان خاص خود شروع به بازاریابی بسیار گسترده می‌کنند. درست است که هدایت ترافیک و مشارکت نقش بسیار بالایی دارد اما آنچه برای بقای یک کسب‌وکار نوپا حیاتی است، هدفمند بودن این استراتژی‌هاست. زمانی که شما مشتریان خود را هدفمند انتخاب کنید، فروش‌تان هم تضمین خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه گروه سرمایه‌گذاری پرسال عضو شوید

اولین نفر از اخبار جدید استارتاپ‌ها مطلع شوید

آخرین مقالات را بخوانید