۱۰ دلیل کاهش ترافیک وب‌سایت کسب‌وکارهای کوچک

کاهش بازدید از وب‌سایت‌
ترافیک وب‌سایت یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی برای سنجش عملکرد اکثر کسب‌وکارهاست.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

افزایش ترافیک وب‌سایت منجر به آشنایی افراد بیشتری با کسب‌وکار شما و در نهایت فروش بیشتر می‌شود و بازدید مداوم کاربران قبلی از وب‌سایت می‌تواند به معنای وفاداری آن‌ها به برندتان باشد. اما زمانی که ترافیک وب‌سایت شما به طور ناگهانی کاهش یابد یا رتبه شما در موتورهای جست‌وجو پایین بیاید، فرصت‌های فروش شما از بین رفته، ممکن است کل کسب‌وکار شما را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

اما چرا ترافیک وب‌سایت شما کاهش پیدا کرده است؟

اولین قدم برای رفع چنین معضلی، شناخت دلایل وقوع آن است. در ادامه به بررسی ۱۰ مورد از رایج‌ترین دلایل کاهش بازدید وب‌سایت می‌پردازیم.

۱- ترند‌ها و به‌روزرسانی الگوریتم‌ها

اگر در رتبه‌بندی وب‌سایت خود افت قابل توجهی مشاهده کردید، ممکن است دلیل آن بروزرسانی الگوریتم‌های رتبه‌بندی باشد. گوگل الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود را به منظور دست‌یابی به بهترین نتایج بر اساس درخواست‌های ارسالی، ارتباط موضوعی صفحه، کیفیت محتوا و منحصر به فرد بودن محتواهای وب‌سایت به‌روز می‌کند. در نتیجه ممکن است وب‌سایت شما پس از به‌روزرسانی‌ها با کاهش رتبه‌بندی مواجه شود. برای مثال در سال ۲۰۱۲ با تغییر استراتژی‌های ساخت لینک و انتشار الگوریتم پنگوئن گوگل، بسیاری از وب‌سایت‌ها با کاهش شدید ترافیک مواجه شدند.

تا سال ۲۰۱۲، وب‌سایت‌ها به طور خودکار بر اساس تعداد لینک‌های ورودی رتبه بالاتری کسب کردند و برخی از وب‌سایت‌ها با سواستفاده از این الگوریتم و با ایجاد لینک‌های متعدد داخلی سعی در افزایش ترافیک سایت خود داشتند. با افزایش استفاده از چنین ترفند‌هایی، صفحات نامربوط با عبارات جستجو شده کم‌کم در صفحات اولیه جستجو وارد شدند و همین اتفاق سبب شد که گوگل به فکر انتشار الگوریتم ضد اسپم جدید خود با نام پنگوئن بیفتد. این به‌روزرسانی برای تشخیص هرزنامه‌های وب و کاهش پیوندهای دارای ابهام طراحی شده است و در تلاش است تا محتوای باکیفیت‌تر و مرتبط‌تر را با جستجوی کاربر به او نشان دهد.

مورد بالا بازگوکننده یکی از برجسته‌ترین سناریویی‌هایی است که با به‌روزرسانی‌ الگوریتم‌های گوگل، رتبه‌بندی‌ برخی سایت‌ها با افت شدید مواجه شد.

برای بررسی اینکه آیا کاهش ترافیک شما ناشی از تغییر در الگوریتم‌ها است یا نه، باید به رتبه‌بندی سایت خود در دیگر موتورهای جستجو دقت کنید. اگر وب‌سایت شما در یک موتور جستجو مانند گوگل شاهد افت شدید رتبه‌بندی بود، اما در موتور جستجوی دیگری همان رتبه‌ قبلی را داشت، احتمالا این کاهش به دلیل تغییر سیاست‌های رتبه‌بندی بوده است.

کنسول جستجوی گوگل[1] را بررسی کنید و در منوی پیام به دنبال هشدارها باشید. در بخش اقدام دستی این کنسول نیز می‌توانید لیستی از دستورالعمل‌های ناسازگار یا نقض شده را که گوگل در وب‌سایت شما پیدا کرده، بیابید. برای جلوگیری از چنین ناسازگاری‌هایی، بر تولید محتوای با کیفیت و آموزنده و به‌ دور از هرگونه ترفند غیراصولی و مبهم، تمرکز کنید.

۲- ایجاد تغییرات در وب‌سایت و طراحی آن

گذشته از به‌روز‌رسانی الگوریتم‌ها، ممکن است شما برخی تغییرات را در طراحی یا محتوای وب‌سایت خود اعمال کرده باشید که بر عملکرد آن تاثیر منفی گذاشته باشد. تغییرات طراحی در بیشتر مواقع بر سرعت و کیفیت بارگذاری صفحه تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، اگر دامنه وب‌سایت خود را تغییر داده باشید یا در نام آن تغییری اعمال کرده باشید ممکن است مخاطبان نتوانند ‌وب‌سایت شما را به راحتی قبل پیدا کنند.

در پایین چند مورد برای بررسی وجود دارد:

  • ● کد ۳۰۱ ریدایرکت به درستی ترسیم شده باشد.
  • ● همه تصاویر به درستی بارگیری شده باشند.
  • ● مشکلی در محتوا وجود نداشته باشد.
  • ● ساختار لینک‌های داخلی سایت جدید شما دچار مشکل نباشد.

به صورت منظم و مکرر گوگل آنالیتیکس[2] را بررسی کن‍ید تا ببینید آیا در منابع ترافیک، کنسول جستجوی گوگل و گوگل پیج اسپید اینسایت[3] تغییری ایجاد شده است یا خیر تا خطاهای رخ داده در وب‌سایت را شناسایی کنید.

۳- تکرار کلمات کلیدی

گاهی ممکن است چندین صفحه در وب‌سایت شما با یک کلمه کلیدی یکسان در موتور جستجوی گوگل با هم رقابت کنند و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که صفحات در بردارنده موضوعات مشابهی باشند یا شما به طور تصادفی برخی از صفحات را با یک عبارت کلیدی که قبلا هم از آن استفاده کرده‌اید، بهینه کنید.

می‌توانید مجددا از طریق کنسول جستجوی گوگل، کلمات کلیدی تکراری را بررسی کنید. با مراجعه به گزارش عملکرد در این کنسول، به طور خودکار لیستی از عباراتی را که افراد برای پیدا کردن سایت شما استفاده می‌کنند مشاهده خواهید کرد. با استفاده از برگه “صفحات” لیستی از صفحات و URLهایی که با آن کلمه‌ها بهینه شده‌اند را مشاهده کنید. اگر نشانی‌های اینترنتی زیادی در این لیست نمایش داده شود، ممکن است به معنی رقابت کلمات کلیدی با یکدیگر باشد. در کنار این لیست، آمارهای مرتبطی نیز وجود دارد که به شما در ارزیابی این‌که کدام صفحات بهتر بهینه شده‌اند کمک می‌کند.

۴- پیگیری خطاها

آیا کدهای وب‌سایت شما به درستی پیاده‌سازی شده و کار می‌کنند؟ کاهش ترافیک ممکن است به این دلیل باشد که صفحات توسط گوگل آنالیتیکس به درستی ردیابی نشده باشند یا یک کد به درستی کار نکند.

کدها را با دقت بررسی کنید و در صورت نیاز از یک توسعه‌دهنده وب یا متخصص سئو کمک بگیرید تا کدها و خطاهای احتمالی وب‌سایت را برای شما بررسی کنند.

۵- تغییر ناموفق نشانی وب‌سایت[4]

مسیرهای تغییر نشانی وب‌سایت اگر به درستی تنظیم نشوند، می‌تواند دلیل افت رتبه شما باشد؛ به خصوص اگر به تازگی وب‌سایت جدیدی راه‌اندازی یا سرور خود را منتقل کرده باشید.

مطمئن شوید که کد ۳۰۱ ریدایرکت را به درستی پیاده‌سازی کرده‌اید. این کد به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که یک صفحه (یا صفحات) خاص در وب‌سایت شما به آدرس دیگری منتقل شده است و با این کد از موتورهای جستجو درخواست می‌کنید که همه بازدیدکنندگان وب‌سایت قبلی را به آدرس جدید شما منتقل کنند.

هنگام انتقال آدرس یک صفحه، احتمالا مدتی طول خواهد کشید تا موتورهای جستجو آن را تشخیص داده و به همان ترتیب قبلی وارد لیست رتبه‌بندی کنند.

اجرای کد ۳۰۱ برای تغییر مسیر به سایت میزبان یا سرور شما بستگی دارد. اکثر پلتفرم‌ها راه‌حل‌ها یا افزونه‌هایی را ارائه می‌دهند که به کاربران کمک می‌کند تغییر مسیرها را به راحتی پیاده‌سازی کنند.

۶- پیشرفت رقبا

کاهش ترافیک ممکن است به دلیل تغییر در الگوریتم‌های گوگل یا طراحی وب‌سایت نباشد، بلکه به دلیل پیشرفت رقبای شما باشد. فعالیت‌ها، استراتژی‌های سئو و محتوای رقبای خود را مرور و تحلیل کنید. از ابزارهایی مانند ابزارهای تجزیه و تحلیل رقبا مانند سمراش[5] برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد فعالیت‌های رقیبان، کلمات کلیدی مورد استفاده آن‌ها و سایر فعالیت‌هایشان استفاده کنید.

از طرف دیگر، با یک متخصص در زمینه سئو همکاری کنید تا به سرعت استراتژی‌هایی را که رقبا در حال پیاده‌سازی هستند کشف کرده و بررسی شود که چگونه می‌توانید بهتر از آن‌ها عمل کنید. با پی بردن به اینکه چه کسی رتبه شما را گرفته یا چه کسی از شما جلوتر است و پاسخ این دو سوال، می‌توانید استراتژی‌های درست را برای بهبود رتبه خود به‌کار گیرید.

۷- عدم وجود توضیحات متا

در حالی که ممکن است بسیاری از افراد توضیحات متا را نادیده بگیرند، اما این بخش یکی از فاکتور‌های رتبه‌بندی مهم برای گوگل به حساب می‌آید. گوگل از توضیحات متا برای مطابقت اطلاعات کلمات کلیدی با عبارات جستجو شده توسط کاربر استفاده می‌کند.

بررسی کنید که تمام صفحات توضیحات متای مرتبط با خود را داشته باشند. در مرحله بعد، باید بررسی کنید که آیا عناوین و توضیحات متا دارای کلمات کلیدی اصلی هستند یا نه.

۸- اضافه بار سرور

مشکلات سرور غیر معمول نیستند و ممکن است سایت شما هم با آنها روبرو و همین امر به کاهش ترافیک شما منجر شود. ممکن است این کاهش به دلیل اختلال در عملکرد ذخیره‌سازی یا مواجه شدن گوگل‌بات[6] با نشانه‌گذاری خالی باشد. برای بررسی اینکه آیا مشکل از سرور است یا نه، از ابزارهای فچ و رند در کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید.

۹- سرعت بارگیری صفحه

سرعت بارگیری صفحه بر تجربه کاربران تاثیرگذار است. برای سنجش سرعت بارگذاری صفحه می‌توان از به‌روزرسانی اخیر پیج اکسپرینس گوگل که این معیار را در بخش عناصر اصلی وب‌سایت پوشش می‌دهد، استفاده کرد.

وقتی بارگیری صفحه‌ای بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، افت بیشتری در رتبه‌بندی خود مشاهده خواهید کرد، زیرا گوگل این برداشت را می‌کند که مردم نمی‌خواهند محتوای شما را ببینند. بسیاری از عناصر مانند تصاویر صفحات، افزونه‌های غیرضروری و طراحی وب‌سایت بر سرعت صفحه تاثیر می‌گذارند. از گوگل پیج اسپید اینسایت برای مشاهده عملکرد صفحات خود استفاده کنید.

اگر عناصری در سایت خود دارید که بارگیری آنها زمانبر باشد، بهتر است چاره‌ای بیندیشید. شاید لازم باشد به‌روزرسانی‌هایی را اعمال کنید. بارگذاری فایل‌های حجیم و بزرگ هیچوقت برای سرعت صفحه خوب نیستند، بنابراین اگر چنین فایل‌هایی را در سایت خود دارید، باید به فکر راهی برای کاهش حجم آن‌ها باشید.

۱۰- گم شدن لینک‌ها

پیوندهای گم شده می‌توانند به شدت بر رتبه‌بندی وب‌سایت شما تاثیر بگذارند و باعث کاهش عمده ترافیک آن شوند. وقتی صفحه‌ای لینک ورودی خود را از دست می‌دهد، گوگل آن را نشانه‌ای از نامعتبر بودن وب‌سایت شما می‌داند. این امر به افت رتبه‌بندی، بازدید و ترافیک کمتر منجر می‌شود.

پیوند‌سازی یکی از موثرترین روش‌ها برای افزایش رتبه وب‌سایت شما در موتورهای جستجو است زیرا اعتبار محتوا و اعتبار وب‌سایت شما را تایید می‌کند.

اگر فکر می‌کنید که گم شدن لینک‌ها، دلیل افت ناگهانی ترافیک شماست، فرضیه خود را با استفاده از ابزارهای بررسی پیوند مانند Ahrefs بررسی کنید. این دسته از ابزارها به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مربوط به موارد زیر را پیدا کنید:

  • ● کاهش لینک‌ها در سراسر سایت.
  • ● کاهش لینک‌های مربوط به یک صفحه خاص.
  • ● کاهش لینک‌ها در صفحات ثالثی که پیوند ورودی به سایت شما را ارائه کرده‌اند.

اگر فرضیه شما درست بود، می‌توانید لینک‌های گم‌شده را با دنبال کردن برخی استراتژی‌های ایجاد لینک بازیابی کنید. این استراتژی‌ها شامل:

  • ● ارسال پست مهمان
  • ● ایجاد لینک از طریق بازاریابی اینفلوئنسرها
  • ● غرق شدن در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و به دست آوردن مشارکت اجتماعی بیشتر

آرامش خود را حفظ کرده و بهینه‌سازی کنید

کاهش ترافیک می‌تواند هر کسب‌وکاری را دچار تشویش کند، اما جای نگرانی نیست؛ زیرا این بخشی عادی از چرخه مدیریت وب سایت است. مانند هر استراتژی بازاریابی، از بازاریابی‌های سنتی گرفته تا بازاریابی اینترنتی، بروز تغییرات در سیستم به دور از ذهن نخواهد بود. تنها کاری که می‌توانید برای مقابله با این تغییرات انجام دهید این است که خود را با دانش و ابزارهای به‌روز و مناسب سئو برای توسعه یک استراتژی بهتر تطبیق داده و تجهیز کنید.

تا زمانی که مردم از اینترنت استفاده می‌کنند، بهینه‌سازی موتورهای جستجو و سئو همیشه وجود خواهد داشت و گوگل همیشه در حال به‌روزرسانی خواهد بود. ممکن است با مشکل دیگری به غیر از موارد ذکر شده در بالا برخورد کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که رویکردی قابل ارتقا در این زمینه داشته باشید. هر مشکلی که بود، تنها کافی است دلایل احتمالی بروز آن را مشخص کنید و به راه‌حل آن بیندیشید.

[1] Google Search Console

[2] Google Analytics

[3] Google PageSpeed Insights

[4] Redirect

[5] Semrush

[6] Googlebot

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه گروه سرمایه‌گذاری پرسال عضو شوید

اولین نفر از اخبار جدید استارتاپ‌ها مطلع شوید

آخرین مقالات را بخوانید